I ara què? Recursos per a l’orientació acadèmica amb el teu tàndem
Introducció i situació
Històricament, l’educació ha sigut un factor clau pel desenvolupament de la població. Els centres educatius ens serveixen per mantenir vius sabers culturals que ens ajuden a conviure com a societat. Alhora, tenen el poder de fomentar el coneixement d’un mateix per saber quines són les nostres habilitats i competències.
En el context actual però, ens trobem que no tothom té les mateixes oportunitats d’accés a l’educació, i que aquestes es veuen molt marcades pel context socioeconòmic de les persones. Lluny d’entendre’s com un valor en si mateix pel benestar i l’accés a la vida en societat, l’educació s’estructura sota unes lògiques d’inversió per l’accés al mercat laboral deixant al marge a persones que no es poden permetre desenvolupar-se acadèmicament amb les mateixes garanties.
A les classes de l’últim cicle d’ESO, batxillerat o cicles formatius, els i les adolescents es troben en un moment important de la seva trajectòria escolar on apareix el moment de decidir: han de projectar la seva trajectòria acadèmica i professional. Però, què passa quan han de concretar les expectatives acadèmiques en decisions reals? Aquesta fitxa us pot donar consells sobre com acompanyar en aquesta fase de transició!
Finalitats
Acompanyar al tàndem en la cerca d’informació sobre els diferents itineraris i opcions formatives
Fomentar el procés d’autoconeixement del tàndem
Donar suport al tàndem en el procés de decisió del seu itinerari personal
Teixir una xarxa de persones i recursos d’orientació que ajudin al tàndem a tenir un punt de vista més complet, divers i variat.
Posar al centre el benestar personal del tàndem, fomentant que aprengui a establir dinàmiques que la permetin cuidar-se en futures transicions i/o processos de decisió
Les desigualtats en les transicions educatives
La situació econòmica i social de les persones condiciona el fet de continuar estudiant. En els contextos on actuem s’evidencia el fenomen de l’exclusió educativa: una conseqüència originada per la manca d’accés a les condicions d’aprenentatge i de desenvolupament existents a la societat.
Parlem d’entorns on, estadísticament, hi ha un percentatge per sota de la mitjana de Barcelona que tenen un nivell d’estudis superiors. Contextos on la majoria de la població assoleix com a màxim un nivell d’estudis bàsics i/o mitjans. I és que, aquesta realitat, està vinculada a la vivència d’unes famílies amb nivells de renda escasoss, en les quals existeix la privació dels recursos materials necessaris per assumir les despeses econòmiques unides al simple fet d’estudiar: la matrícula, el transport, el material, les classes de reforç, etc.
Aquests factors, entre altres, limiten directament la transició i la conseqüent finalització d’uns estudis superiors, sent així la decisió de continuar estudiant una realitat que implica un cost significatiu. És per aquest motiu doncs, que l’acte d’escollir l’itinerari acadèmic en aquests contextos és molt important, i el suport que pugueu oferir pot ser de gran ajuda pel vostre tàndem.
Cicles formatius de grau bàsic. Són estudis de formació professional de caràcter bàsic. Van dirigits a l’alumnat que ha cursat tercer curs d’educació secundària obligatòria (o, excepcionalment, segon curs). Hi poden accedir amb prèvia proposta de l’equip docent, mitjançant el Consell Orientador. S’han de tenir 15 anys o fer-los aquell any. Tenen una durada de dos cursos acadèmics. Permeten l’obtenció del títol de graduat/da en educació secundària obligatòria i del títol de tècnica bàsic en l’especialitat corresponent, que acredita les competències professionals adquirides. Permeten accedir a un CFGM, batxillerat o al món laboral. Alguns cicles formatius de grau bàsic: Serveis Comercials, Cuina i Restauració, Electricitat i Electrònica, o Informàtica d’Oficina. En aquest web podreu trobar més informació! https:/triaeducativa.gencat.cat/ca/fp/grau-basic/
Programes de formació i inserció (PFI). Són el primer nivell de qualificació dins dels estudis de formació professional i s’adscriuen a diferents famílies professionals. S’adrecen a joves d’entre 16 i 21 anys que no han finalitzat l’educació secundària obligatòria. Són estudis voluntaris i la seva durada és d’un curs acadèmic (1.000 hores). Permeten accedir directament a un CFGM, ja que aquests estudis comporten la superació del curs de formació específic que dóna accés als CFGM. Podreu trobar més informació sobre els programes de formació i inserció, així com els diferents estudis concrets en aquest web! https://triaeducativa.gencat.cat/ca/fp/pfi/
Batxillerat. Pertany ja a l’educació secundària postobligatòria i s’organitza en dos cursos acadèmics. Consta de 4 modalitats a escollir, i comprèn matèries de diferents tipus en funció d’aquestes modalitats. El Batxillerat afavoreix a l’especialització de l’alumnat i els prepara pels estudis posteriors, tant professionals (si s’escull aquesta branca) com universitaris. Si es vol accedir a la universitat des del Batxillerat, s’han de fer les Proves d’Accés a la Universitat (PAU o selectivitat). https://triaeducativa.gencat.cat/ca/batxillerat/
Formació Professional. Si es ve de 4t d’ESO es pot també agafar la via de la Formació Professional. Si optem per aquesta trajectòria, primer s’han de fer els dos cursos acadèmics del Cicle Formatiu de Grau Mitjà (CFGM) i posteriorment, cursar el CFGS (també 2 anys). Els CFGM/S s’agrupen per famílies professionals, n’hi ha específics d’ensenyaments artístics i esportius. Hi ha un 70% de places reservades per l’alumnat que ve de 4t d’ESO. L’accés és directe, és a dir, que no és necessària cap prova (exceptuant els artístics o d’esports específicament). Des de 4t es pot accedir a qualsevol grau mitjà però en cas que hi hagi molta demanda sí que s’aplica un criteri de prioritat segons la qualificació mitjana de l’expedient a l’ESO (si en el moment de la preinscripció l’alumne no ha finalitzat l’ESO, que normalment és així, s’agafa la mitjana de qualificacions finals de 1r a 3r d’ESO). https://triaeducativa.gencat.cat/ca/fp/grau-mitja/
Accedir a un CFGS. L’accés és directe, és a dir, que no és necessària cap prova (exceptuant els artístics o d’esports específicament). S’agrupen per famílies professionals i hi ha un 44% de les places per alumnes que provinguin de batxillerat. Es pot accedir a qualsevol des de qualsevol modalitat de batxillerat, però en cas que hi hagi molta demanda sí que s’aplica un criteri de prioritat segons la modalitat de batxillerat que s’ha cursat (afí amb el CFGS) i segons la qualificació mitjana de l’expedient. Tenen una durada de 2 cursos acadèmics. https://triaeducativa.gencat.cat/ca/fp/grau-superior/ Si no s’ha fet batxillerat, ni un CFGM, es pot accedir a través d’unes proves d’accés, però l’alumne ha de fer els 19 anys l’any natural en què es realitzen les proves. Hi ha cursos per preparar-se les proves! https://triaeducativa.gencat.cat/ca/estudis/?preparacio-proves-acces-cicles-formatius-grau-superior&p_id=284 Després d’un CFGS es pot accedir a la universitat sense haver de fer les PAU, tot i que l’alumne es pot presentar a la fase específica per pujar nota.
Accedir a la universitat. Si es ve des del Batxillerat (sense passar per un grau superior), s’han de fer les Proves d’Accés a la Universitat (PAU o selectivitat) si es vol accedir a estudis superiors universitaris. https://preparats.cat/ L’accés a la universitat també es pot fer a través de les proves de +25, 40 o 45 anys.
Després del grau universitari l’alumne pot continuar formant-se fent un màster o postgrau.
Altres opcions formatives
D’altra banda, no tota l’oferta formativa es pot reduir als itineraris de formació acadèmica i professional. De fet, hi ha un ampli ventall d’opcions formatives fora d’aquestes dues categories que poden ajudar àmpliament al recorregut personal del vostre tàndem.
Escoles Oficials d’Idiomes. Centres per estudiar de forma presencial o semipresencial idiomes moderns i obtenir titulacions de caràcter oficial. Es poden estudiar 15 idiomes diferents, entre ells l’Anglès, el Francès, l’Alemany, o l’Italià. https://triaeducativa.gencat.cat/ca/idiomes-eoi/index.html
Per poder-ho treballar adequadament començarem per crear un pla d’acció; de com adquirir la informació que necessita per decidir, quines passes farà un cop hagi decidit o tingui més o menys clar el que vol fer… Sempre és recomanable tenir un pla A i un pla B, o com a mínim contemplar la possibilitat que no surti bé la primera opció per a que si passa no la deixi en una situació de bloqueig.
A part de consultar informació per internet el millor per orientar-se acostuma a ser parlar amb algú, que pots ser tu mateixa, estudiants de l’àmbit que l’interessa, professionals d’orientació o algú del sector professional on l’agradaria treballar.
Conversa amb el tàndem:
En la línia del que s’apunta a la introducció, parla amb el tàndem sobre els seus estudis futurs. Tenim algunes preguntes que poden ajudar a definir l’orientació acadèmica i/o formativa del tàndem i que trobaràs en la secció d’activitats. L’espai de mentoria és un temps de qualitat que podeu usar per aprofundir en l’autoconeixement del teu tàndem i acompanyar-lo des de la teva experiència, no només a nivell acadèmic sinó reflexionant com vas viure el moment vital que està passant a nivell emocional i el paper de la família, els amics o professors.
A continuació et presentem diversos recursos que et poden servir. Fes click a cada activitat per accedir a la seva fitxa!
Una bona activitat a fer amb el teu tàndem si vol conèixer més a fons uns estudis en concret és fer una trobada amb una estudiant o ex-estudiant. Podeu pensar en coneguts o preguntar al vostre entorn si coneixen algú dels estudis en què estigui interessat. En el cas que no trobeu ningú si feu una mica de recerca podeu contactar amb un centre on s’imparteixin els estudis.
Prepara’t la trobada amb el tàndem per a poder aprofitar millor la conversa i així quedin menys coses al tinter. La trobada la podeu fer de manera presencial o per videotrucada, però si us és possible us animem a que feu la trobada al centre d’estudis de l’estudiant.
Si feu una trobada amb un/a estudiant o un/a professional, tingueu present que l’objectiu és que la jove conegui una realitat, no que s’hi decanti, prepareu-vos bé la trobada amb el vostre tàndem per a que l’aprofiti al màxim.
Els centres educatius i altres serveis públics com els Punts d’Informació Juvenil tenen professionals que s’encarreguen de donar consell i guia en l’oferta i la tria d’estudis. A l’apartat de recursos us deixem algunes referències d’on us podeu dirigir si voleu concertar una trobada amb el vostre tàndem i una professional d’orientació. Per preparar la trobada amb una professional, has d’haver parlat prèviament amb la jove de la seva orientació formativa.
Durant:
Vosaltres sou allà per acompanyar-la, ajudar a trencar el gel i eventualment reorientar la conversa, però és la jove qui ha d’intervenir, fent les preguntes que ja s’havia plantejat i escrit. Aquest també és un bon espai per fomentar l’autonomia i que el teu tàndem agafi experiència en expressar les seves inquietuds, dubtes i interessos.
Després:
Parlar de la trobada, de la comprensió i percepció del que s’ha parlat; si la trobada respon a les seves expectatives, si arriba a fer-se una idea de l’itinerari o de l’oferta d’estudis, la seva projecció… Escriure un resum de l’entrevista per retenir la informació i poder parlar-ne amb la seva família, professors i/o companys.
Conversa amb una professional o referent laboral:
La idea d’aquesta trobada és conèixer un àmbit laboral, pel que podem mirar de trobar persones que s’hi dediquin o s’hi hagin dedicat professionalment o coneguin aquest sector per altres motius.
Abans:
Abans de visitar una persona referent del sector laboral podem preparar amb el nostre tàndem la visita tal i com expliquem en la secció anterior, d’aquesta manera serà una trobada molt més fructífera si fem una reflexió prèvia, ordenem les idees i preparem les preguntes, dubtes, etc…
Després:
Una vegada el professional hagi respost positivament a una trobada i la cita sigui fixada:
Preparar les preguntes que li farem
Després d’aquesta informació obtinguda, cal donar un altre pas?
Ajudeu a desmitificar alguns estudis. A vegades les joves s’autoexclouen de certes opcions perquè les veuen massa difícils per a elles, o senzillament inaccesibles; no “són per a elles”. Està bé ser realista però no boicotejar-se, i moltes vegades assolir uns estudis o formació està més relacionat amb estar connectats amb el que fas que no amb el nivell educatiu. Si realment els fa falta dedicació per a enganxar-se al ritme acadèmic, segurament són a temps de fer-ho però cal traçar un bon pla..
A vegades trencar amb els prejudicis pot significar posar en valor aquells àmbits de coneixement que tenen prestigi social baix o hi ha una percepció de poca empleabilitat, com són els d’arts o humanitats. Cada vegada el mercat laboral és més heterogeni i canviant i les competències són moltes vegades més importants que no els coneixements concrets que necessites per fer una feina i pots adquirir després.
Conèixer i investigar l’àmplia oferta formativa és molt important, hi ha moltíssima cosa així que aneu pas a pas. Si hi ha un àmbit que crida molt l’atenció a la jove ja teniu per on començar a investigar, però si està molt indecisa us podeu assessorar en un Punt d’Informació (mireu abaix a recursos) o animar-la a que parli amb el/la orientador/a del seu institut.
Animeu a la jove a explorar i conèixer les seves competències, això l’ajudarà a poder decidir què vol fer o quines opcions es planteja.
Poseu al centre les cures i el benestar de la jove. És un moment amb moltes incerteses i que pot generar angoixa o frustració. Certes vegades no podem controlar que aquestes emocions apareguin, el vostre paper amb el tàndem és el d’acompanyar-les i ajudar a acceptar-les i conviure-hi de la manera més sana possible.
Defugiu els discursos que obvien el context socioeconòmic i educatiu de les persones i les responsabilitzen individualment de la seva capacitat d’aconseguir les seves metes. Podeu aprofitar per treballar el concepte de l’èxit, mirant d’anivellar les expectatives amb la realitat i trencar amb el discurs establert; no hi ha un camí ni objectius únics i l’èxit també és divers.
L’important del procés que feu és la gestió de la recerca, i que el jove amb el temps, pugui fer-ho sense vosaltres, ja que de dubtes n’hi ha tota la vida. Un dels objectius d’aquest procés és que la jove en surti amb eines per a demanar suport o acompanyament i conegui recursos on trobar informació veraç i útil.
Remarcar que el que acabi fent després de l’ESO, del batxillerat o del cicle formatiu no és cap decisió definitiva, més endavant tindrà altres oportunitats per a escollir o redirigir-se. Mirar d’acceptar que pot equivocar-se i que al final qualsevol decisió suposarà alguna incertesa, a vegades no sortirà exactament com ell o ella vulgui, però això pot servir per descobrir o descartar.
Recordar que els itineraris acadèmics tenen valor en si mateixos i van més enllà de les sortides laborals. Estudiar no només serveix per trobar una feina, tenir diners i “èxit”. Procureu posar en valor, si la situació personal del vostre tàndem ho permet, el fet d’estudiar en si mateix: adquirir nous coneixements, descobrir noves fonts d’interès, experimentar situacions diverses i enriquidores, desenvolupar el pensament crític.
Aspectes a tenir en compte
Pot haver-hi una diferència entre allò que el jove vol fer i les possibilitats que té a l’abast. Cal treballar i tenir en compte els diferents aspectes que condicionen el seu ventall de possibilitats; nivell acadèmic, situació geogràfica i personal, oferta acadèmica (en certs estudis no sempre hi ha oferta pública), la seva voluntat de dedicació… Busquem generar expectatives realistes però des de la motivació i el reforç positiu; el context condiciona però no determina.
El paper de la família pot ser clau en la configuració d’expectatives, i la seva posició serà important en aquesta transició. A vegades les famílies posen expectatives que no són compartides o no poden ser acomplertes pels seus fills/es. Com a mentores podeu acompanyar a la jove en el procés de negociació amb la seva família.
Diverses capes de desigualtat poden estar travessant la jove i la forma en que afronta aquesta transició. El gènere, la raça o la classe condicionen no només les expectatives externes, és a dir les que projecten els altres sobre elles (professorat, família, entorn…) si no també les pròpies. Com a mentores podeu acompanyar a la jove a trencar amb els estereotips i prejudicis que l’afecten.
La jove es pot trobar davant diferents bretxes a l’hora d’accedir a recursos, informació o tràmits, estigueu atentes i acompanyeu a la jove per superar-les. Per exemple, la bretxa digital (poder accedir a un ordinador i/o internet, saber usar les eines de recerca d’informació…), la bretxa idiomàtica (en estudiants nouvingudes) o l’administrativa (llenguatge molt tècnic o enrevessat).
Estudiar suposa un esforç econòmic però hi ha beques públiques que poden cobrir la majoria o totalment el cost dels estudis. També existeixen complements per a mobilitat tan nacional com internacional, així com alguns centres educatius (especialment universitats) compten amb ajudes per accedir a ordinadors i internet, per socórrer situacions econòmiques sobrevingudes, etc.… Podeu informar-vos a algun dels recursos que recollim a continuació.
Recursos:
Punts d’informació a l’estudiant o juvenils; persones professionals de l’orientació que us poden ajudar a aproximar-vos.
Campanya Informa’t, una jornada organitzada pels serveis d’informació juvenil de l’Ajuntament de Barcelona amb activitats perquè les joves i les famílies puguin descobrir les opcions formatives existents i orientar-se per trobar l’itinerari acadèmic i professional més adequat. Guia d’estudis post-obligatoris 2024
Xarxes personals; potser teniu amics/gues, coneguts/des, i/o familiars que us poden ajudar a l’hora d’orientar, o que poden ser referents interessants pel vostre tàndem. Si no coneixeu a ningú, us podeu posar en contacte amb la vostra referent de barri perquè us doni un cop de mà!
Internet
Unportal.cat; una web amb tots els estudis de CFGM, CFGS i Universitaris a nivell català. Hi ha una versió de pagament que permet conèixer molta informació i comparar estudis.
Tria Educativa; el portal de la Generalitat, també s’hi publiquen esdeveniments i activitats d’orientació.
BePro; web de l’oferta de Formació Professional a la ciutat de Barcelona
Saló de l’Ensenyament: si us plantegeu anar-hi prepareu-vos bé la visita, hi ha molta oferta i la majoria és privada. El millor és portar alguns objectius clars per a informar-se (no us recomanem més de 2 o 3 ja que pot haver-hi molta cua). Us podeu inspirar en la part de “trobada amb una estudiant” que teniu més a dalt.
Participar a un fòrum de professions; ajudar a la recerca d’unes pràctiques; descobrir les diferents professions dins un sector; visitar una empresa; visitar la universitat…
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per recopilar informació amb la finalitat tècnica, no es recapten ni cedeixen les seves dades de caràcter personal sense el seu consentiment.
Així mateix, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privadesa alienes a AFEV.Política de cookies Acceptar totesConfigurar
Privacy & Cookies Policy
Visió general de privacitat
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers, per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències, en base a un perfil elaborat a partir dels seus hàbits de navegació. L'usuari té la possibilitat de configurar les vostres preferències aquí.
Les cookies necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquesta categoria només inclou cookies que garanteixen les funcionalitats bàsiques i les característiques de seguretat del lloc web. Aquestes cookies no emmagatzemen cap informació personal.
Les galetes de rendiment s'utilitzen per entendre i analitzar els índexs clau de rendiment del lloc web que ajuden a oferir una millor experiència d'usuari per als visitants.
Galeta
Duració
Descripció
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Les galetes analítiques s'utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes cookies ajuden a proporcionar informació sobre mètriques de nombre de visitants, percentatge de rebots, font de trànsit, etc.
Galeta
Duració
Descripció
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Les galetes de publicitat s'utilitzen per oferir als visitants anuncis i campanyes de màrqueting rellevants. Aquestes galetes fan un seguiment dels visitants als llocs web i recullen informació per oferir anuncis personalitzats.
Galeta
Duració
Descripció
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.