Acompanyament-inclusiu-feminista

Acompanyament inclusiu i feminista

 

Situació

Com a mentores i mentors, un dels nostres reptes és acompanyar a infants i joves en la construcció d’un món més equitatiu i just: un món on no tingui cabuda cap tipus de violència ni discriminació per cap motiu, ni per suposat de gènere. Per això, us proposem fer tot el possible per poder portar a terme el vostre acompanyament partint d’una mirada inclusiva i feminista

Igualment, aquestes qüestions són complexes i difícils d’abordar però paciència i sense aclaparaments: totes podem anar aprenent molt al respecte. És indispensable un exercici de revisió de com ens trobem, quins dubtes i experiències tenim, què hem llegit i reflexionat sobre el tema, quines actituds, discursos i rols reproduïm… Hem de recordar que som models pels infants i les joves a qui acompanyem i ser conscients de les nostres limitacions és un primer pas! Totes estem en un procés d’aprenentatge constant i l’acompanyament també pot ajudar-nos a aprofundir en aquest procés de revisió, reflexió i autoconeixement.

És per això que us recomanem buscar moments per abordar aquestes qüestions al llarg de l’any de mentoria, treballant-ho mitjançant algun dels recursos que facilitem al final de la fitxa.

 

Finalitats

  • Donar cabuda a converses, activitats i sortides que li permetin trencar amb:
    • Estereotips de gènere i models de masculinitat i feminitat hegemònics. Aquelles idees, creences, relats i discursos que, històricament, han construït uns models «adequats, correctes i únics» de ser home i de ser dona, atribuint a cadascun unes característiques, espais i rols ben diferents en una escala de jerarquia que col·loca masculinitat/homes en la cúspide de la piràmide i que relegant la feminitat/dones a una posició de subalteritat
    • Model de cossos normatius. A cada societat, hi ha cànons de bellesa que marquen que uns cossos son «més vàlids» que uns altres
    • Creences, imatges ideals i mites de l’amor romàntic (trobareu molt de material més endavant)
    • Comentaris o actituds masclistes i/o lgtbiqfòbiques. Per exemple: quan alguna persona no ens cau bé o fa alguna cosa que no ens agrada, dir que és «una puta», «una guarra» o «un maricón»
  • Parar especial atenció a les explicacions, anècdotes, relats… del/la jove per poder detectar possibles situacions de violència, assetjament o agressió que pugui estar patint en la seva vida quotidiana
  • Tenir cura del llenguatge que fem servir. Esforçar-nos en nombrar totes les diversitats de la realitat que ens envolta i fer servir un llenguatge inclusiu
  • Adquirir o treballar habilitats socials (empatia, escolta activa i assertivitat, cooperació)
  • Potenciar o reforçar fortaleses emocionals dels menors i la seva autonomia en la presa de decisions (per exemple, donar missatges positius en vers a capacitats emocionals que porten a la pràctica ja, i posar-les en valor)

 

Coses que podeu fer

  • Vigileu amb el tipus de joguines i jocs que esteu fent servir durant els acompanyaments, fomentant aquells que s’escapin de les marcades assignacions de gènere i que permetin explorar habilitats i capacitats habitualment negades be a les nenes, be als nens i joves.
  • Feu de l’estona d’acompanyament un espai de debat i discussió amb l’infant/jove que us permeti repensar plegades els estereotips i rols de gènere que reproduïm (reflexionar davant dels missatges publicitaris, analitzar contes o pel·lícules, comentar críticament el contingut d’algun videojoc, repensar les aficions que tenim, el què volem fer en un futur…).
  • En cas d’acompanyar a adolescents (al voltant de 12 – 16 anys), introduïu converses per reflexionar sobre l’amor romàntic i les maneres que tenim de relacionar-nos. En aquest enllaç trobareu una sèrie de consells i recursos (pel·lícules, vídeos de blogueres, llibres…) que us donaran idees sobre com abordar aquests temes: Desmuntem l’amor romàntic i Parlem de sexualitat
  • Junt a l’infant o jove, busqueu informació sobre altres figures de referència tant en l’àmbit de les professions (científiques, filòsofes, esportistes, polítiques, matemàtiques, arquitectes…) com en l’àmbit de la lluita pels drets humans. Visibilitzeu figures d’altres procedències i orígens, així com també a persones del col·lectiu LGTBIQ: activistes del poble gitano, feministes musulmanes, activistes que siguin persones transsexuals… Podeu treballar sobre una figura concreta buscant informació en la xarxa o a la biblioteca, llegint plegades, debatent i extraient les principals idees.
  • Doneu valor a les tasques invisibilitzades. Normalment són tasques de cures que porten a terme les dones, necessàries pel manteniment de la vida -com ara anar a comprar, cuinar, posar rentadores, preparar l’esmorzar, acompanyar al metge…). Tasques fonamentals en el dia a dia dels infants/joves: qui els acompanya al metge?, qui va a comprar i prepara els àpats?, qui els acompanya a les activitats extraescolars que fan?… Alhora, podeu obrir reflexions sobre com de feminitzades es troben les professions vinculades a les cures i de com d’importants són aquestes feines per al funcionament del sistema i la sostenibilitat de la vida (treballadores de la llar, cambreres de pis, infermeria, àmbit educatiu..).

 

Preguntes a plantejar-se

  • Quins privilegis o avantatges tinc com a persona que ocupa un lloc al món? (raça, classe, gènere…).
  • Nombro totes les realitats que ens envolten? Sempre parlo en masculí encara que la majoria siguin dones? [«hi havia molts nens aquell dia, noia i un cavall, eren «tots» bonics»).
  • Com em relaciono o com he viscut les relacions al meu nucli familiar i amb els meus iguals?
  • Quines vivències he tingut respecte a les violències masclistes? He viscut violències intrafamiliars? He patit violència masclista? He exercit violència (verbal, simbòlica, psíquica, física…) cap alguna altra persona?

 

La postura més recomanable

  • Abandonar la filosofia de la resposta i, seguint els consells de Freire, desenvolupar la pedagogia de la pregunta. És a dir, deixar de contestar a coses que els joves no han demanat i formular preguntes que plantegin contradiccions, que facin que es qüestionin, que estimulin i portin a la reflexió crítica. Exemple: davant d’una possible relació d’amor romàntic o violència:

(Mentor/a)  – Aquest noi amb qui vas és un masclista.. crec que ho hauríeu de deixar.

(Pedagogia de la resposta)

(Mentor/a)  – I no creus que si t’estima i confia amb tu no deuria dir-te quina roba t’has de posar…?

(Pedagogia de la pregunta)

  • No jutjar ni prejutjar, escoltar-los atentament procurant entendre el context des d’on parlen.
  • Observar i estar atentes a com s’expressen, actuen i es relacionen. En cas de reproduir discursos, actituds, rols, comentaris masclistes, racistes, lgtbiqfòbics… obrir reflexions seguint allò comentat al primer punt.

 

A tenir en compte

  • El gènere, la raça, la sexualitat, l’apoderament del o la menor, la diversitat funcional, la salut mental… i si hi ha estigma social darrere d’això.
  • Observar com genera relacions la persona mentorada.
  • Si es detecta que hi ha hagut algun abandonament o pèrdua important, tenir molta cura en posar alguns exemples.
  • No donar per suposat alguns aspectes normatius. Per exemple, pensar que sempre: pensar que sempre hi ha una mara i un pare; que l’infant és heterosexual o que les dones d’una cultura diferent a la cultura occidental es troben més oprimides.

 

Recursos (per temàtiques)

 

1. Diversitat sexual i de gènere

  • Blogueres
  • Pel·lícules i vídeos
    • Quiero ser como Beckham, Regne Unit, 2002 (1r i 2n cicle d’ESO, Batxillerat)
    • Pelo malo, Veneçuela, 2013 (1r i 2n cicle d’ESO, Batxillerat)
    • Fucking Amal, Suècia, 2008 (1r i 2n cicle d’ESO, Batxillerat)
    • Tomboy, França, 2011 (1r i 2n cicle d’ESO, Batxillerat)
    • Boys dont’ cry, EUA, 2009. (1r i 2n cicle d’ESO, Batxillerat)
    • Transamérica, EUA, 2005. (1r i 2n cicle d’ESO, Batxillerat)
    • Pride, Regne Unit, 2014. (2n cicle d’ESO , Batxillerat)
    • Guerriller@s, Espanya, 2010 (2n cicle d’ESO, Batxillerat)
    • «Dibuixant el gènere». Vídeos divulgatius per acostar les aportacions dels estudis de gènere a un públic ampli, basats en el llibre Dibuixant el gènere, de Gerard Coll-Planas i Maria Vidal. http://www.dibgen.com/index-ca.html
  •  Literatura
    • Magdalenes amb problemes, Ana Bergua i Carme Sala, Proteus. Història que permet abordar la qüestió de l’assetjament escolar a través de la mirada del Pau, el seu protagonista
    • Col·lecció El Club dels Maleïts, Gemma Lienas, Estrella Polar. Col·lecció plena de vinyetes i diàlegs humorístics que parlen de la vida d’en Marc a l’institut: conflictes, convivència, assetjament, amistat…
    • 1, 2, 3, 4 historietes diverses (còmic), Susana Martin, Ed. Bellaterra. Reivindica el respecte, la igualtat, la llibertat, la tolerància i la convivència entre tots i totes. Pensat com a eina per fomentar la diversitat afectiva i sexual dels adolescents i per contribuir a eliminar la LGTBIFòbia
    • Duna, diari d’un estiu. Muriel Villanueva i Ferran Orta, Babulinka Books. Història sobre les emocions, el dol, l’amor, el dolor, els dubtes i els canvis físic i emocionals durant l’adolescència
    • Què tinc ací baix?, Rosa Sanchís i Enric Senabre, Nórdica. Llibre fantàstic per l’educació afectiva i sexual dels i les adolescents: resol dubtes, genera debat i desperta l’esperit crític respecte a qüestions amoroses, sexuals i de gènere. 

 

2. Rols i estereotips de gènere

  • Blogueres
  • Pel·lícules i vídeos
  • Literatura
    • Amb ulls de nena, FRATO (Amparo Tomé i Francesco Tonucci), Ed. Graó. Llibre que posa en dubte tots els estereotips i prejudicis i revisa la història, la psicologia i les emocions de les nenes. Vinyetes que desperten a la reflexió, l’esperit crític i el debat
    • Duna, diari d’un estiu. Muriel Villanueva i Ferran Orta, Babulinka Books. Història sobre les emocions, el dol, l’amor, el dolor, els dubtes i els canvis físic i emocionals durant l’adolescència
    • El futuro es femenino: cuentos para que juntes cambiemos el mundo, Sara Cano, Nube de Tinta. Recull de 8 contes il·lustrats per diverses il·lustradores. Els contes reflecteixen situacions de la vida quotidiana, mostrant protagonistes que s’apoderen davant de situacions masclistes injustes
    • El noi del vestit, David Walliams i Quentin Blake, Ed. Estrella Polar. Novel·la divertida, emocionant i enginyosa, que permetrà reflexionar sobre estereotips de gènere, models de masculinitat i altres qüestions
    • L’evolució de la Calpurnia Tate, Jacqueline Kelly, La Galera. Novel·la amb una forta i lluitadora protagonista que desafia tots els esquemes i estereotips de gènere existents.

 

3. Models i referents

 

4. Lligar, flirteig i consentiment

 

5. Pressió estètica i sexisme als mitjans de comunicació

  • Blogueres
  • Pel·lícules i vídeos
  • Literatura
    • Col·lecció El Club dels Maleïts, Gemma Lienas, Estrella Polar. Col·lecció plena de vinyetes i diàlegs humorístics que parlen de la vida d’en Marc a l’institut: conflictes, convivència, assetjament, amistat…

 

Altres recursos

Fitxes pedagògiques relacionades:

Altres fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



He llegit i accepto la clàusula de protecció de dades.

En compliment del Reglament Europeu de Protecció de Dades (2016/680 de 27 d’abril), us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.