Com acompanyem una situació explícita de violència i/o assetjament

 

Com expliquem a les formacions prèvies als inicis dels tàndems, sempre que detectem una situació de violència és important que ho comuniqueu a la persona responsable tècnica de l’AFEV. Som persones expertes que sabem com actuar en tot moment i quins mecanismes activar o no.

Tot i això, si et trobes amb una situació així amb el teu tàndem et podem donar algunes recomanacions, consells i també explicacions que us servisquen com a guia davant d’una situació tan complexa, que en cap cas has d’afrontar tu sol o sola.

 

Quines adolescents poden estar patint violència masclista

Noies adolescents que viuen relacions afectivosexuals abusives, siguin ocasionals o de parella, o altres manifestacions de la violència masclista exercida per terceres persones que no són ni el pare ni l’actual parella de la mare, com poden ser altres companyes de classe o del barri. 

Noies adolescents que NO es comporten d’acord amb el patró normatiu de feminitat (aquelles idees, creences, relats i discursos que, històricament, han construït uns models «adequats, correctes i únics» de ser home (patró normatiu de masculinitat) i de ser dona, atribuint a cadascun unes característiques, espais i rols ben diferents en una escala de jerarquia que col·loca masculinitat/homes en la cúspide de la piràmide i que relega la feminitat/dones a una posició de subalteritat i que, per aquest motiu, reben violència). Per exemple:

  • noies amb orientacions sexuals diferents de l’heterosexual (per exemple lesbianes, bisexuals); 
  • noies que tot i identificar-se amb el seu gènere assignat, mostren aficions, estètiques, gestualitats i/o comportaments considerats masculins (per exemple juguen al futbol, tenen característiques més agressives, etc.);
  • noies que viuen la seva feminitat d’una manera no normativa (relacions sexuals habituals sense establir vincles de parella, vestir amb robes ajustades que són llegides com a excessivament provocatives…)

Nois adolescents que NO es comporten d’acord al patró normatiu de masculinitat quan aquesta és causa de violència: 

  • nois amb opcions sexuals diferents a l’heterosexual (gays, bisexuals…); 
  • nois que, tot i identificar-se amb el seu gènere assignat, mostren aficions, estètiques, gestualitats i/o comportaments considerats femenins…(per exemple, si volen jugar a nines o col·leccionen cromos de princeses)

Persones que viuen en un cos amb característiques sexuals ambigües. Per exemple:

  • noi amb ginecomàstia (desenvolupament anormal de grans glàndules mamàries en els homes)
  • noia amb pèl a la cara (a causa d’alts nivells de testosterona) o de la resta del cos per decisió propia de no depilar-se
  • persones queers (persones que no s’identifiquen amb els models de gènere binari home-dona)

Persones que s’identifiquen amb el gènere contrari a l’assignat i ho fan visible ja sigui a través del llenguatge (referint-se a si mateixos/es amb el gènere amb el qual s’identifiquen) i/o a través de la seva aparença externa (roba o pentinats assignats al gènere contrari). 

 

Què fem si l’infant/adolescent ens explica que està patint violència i/o assetjament?

Escoltar atentament, acceptant sense reserves, judicis ni qüestionaments el seu relat. És important que senti que doneu per vàlida la seva experiència i que no dubten del que ha viscut. 

No esquiveu el tema. Estimuleu la conversa i agraiu-li la seva confiança en vosaltres

Eviteu cara de sorpresa o estupefacció, així com també donar la sensació de tenir pressa: respecteu el ritme del seu relat, els silencis i les dubitacions. Deixeu que s’expressi amb les seves pròpies paraules. 

No manifesteu la vostra opinió ni emeteu judicis de valor. Respecteu el seu punt de vista i les seves actuacions davant d’allò que passa. Respecteu com se sent. Aquesta pot ser una oportunitat per vosaltres per aprendre moltes coses noves i poder treballar prejudicis, per exemple.

Proporcioneu suport immediat, comprensió i aliança. Procureu promoure la calma, tranquil·litzeu-lo/la. Feu-li sentir que l’enteneu i que pot comptar amb vosaltres, i que l’espai de mentoria es un espai segur per ell o ella.

Compartiu la vostra percepció de les seves emocions i contrasteu-la amb ell/a. Expresseu com de visible és aquest malestar, reconegueu la dificultat de la situació en què es troba. Per exemple: “sento que estàs trista…”, “deu ser molt angoixant trobar-se davant aquesta situació…”, “entenc que tingues por…”, etc. 

Actueu transparentment: en tractar-se d’una situació de risc, esteu obligats a comunicar-nos-ho i aquesta informació ha de quedar-li molt clara. És important que no prometeu a l’infant/jove una confidencialitat que després no podreu assumir. El límit de confiança té com a límit la salvaguarda i protecció de l’infant o jove.

En cap cas feu vosaltres la mediació entre l’agressor i la persona agredida. Aquesta tasca és complicada, delicada, i cal que una persona amb preparació ho faci amb garanties. Sempre podeu parlar-ho amb la persona tècnica de l’AFEV o la referent educativa, i elles sabran com afrontar aquesta situació.

Principals factors de risc de la persona que acompanyem: 

  • Tenir interioritzada la ideologia heteronormativa i assumits els models tradicionals normatius de masculinitat i feminitat (patrons o models desitjables socialment acceptats de què ha de ser un home o una dona)
  • Tenir interioritzats els mites de l’amor romàntic (podeu consultar-los aquí
  • Tenir interioritzades pautes autoritàries i/o violències de resolució de conflictes en les relacions interpersonals
  • Tenir baixa autoestima, existència de mancances afectives importants i sentiment de soledat per part de l’adolescent
  • Manca d’accés a espais segurs, de suport mutu, informació i d’apoderament amb altres persones que hagin passat processos similars

 

Recomanacions per treballar amb el mentorat o la mentorada temàtiques de violències

Fugir de dinàmiques competitives de guanyar a qualsevol preu. Mostrar altres maneres de participar i donar valor al procés (aprenentatges, gent nova que hem conegut, diversió, etc.) i no tant al resultat. Treballar la solidaritat, la cooperació, la creativitat, la comprensió, el suport mutu i la diversitat.

Evitar estereotips de gènere. Per exemple, les noies volen jugar a nines, i els nois a futbol.

Parlar d’altres diversitats o opcions de gènere, més enllà del binarisme home-dona. «Hi ha dones que tenen penis, i hi ha homes que tenen vulva».

Parlar a les noies adolescents sobre l’assetjament, els límits, solament el SI és SI, i als nois adolescents sobre l’acceptació de límits (per exemple, acceptar un NO per resposta fins i tot si han coquetejat amb tu), el respecte i el control d’impulsos i gestió d’emocions.

Treballar en vers les bromes i acudits sobre les orientacions sexuals perquè també són violència.

Tota la diversitat de cossos és benvinguda.

Deixar de banda els judicis i prejudicis. Parlar-ne sobre això amb l’infant o jove. Sobre la importància de poder defensar el que pensem sense haver de desprestigiar a l’altre.

Amb els infants, podem treballar el manspreading, o reflexionar conjuntament de l’espai que ocupem cadascuna  i què significa pels altres.

 

Recursos pedagògics i temàtics

Blogueres

Portals web

  • Ni bella, ni bèstia. Espai jove en el qual tant nois i noies joves com mares o pares, professorat, etc, poden explicar els seus dubtes en relació a les relacions de parella, afectives i sexuals i on s’ofereix escolta i ajuda per solucionar-los.
  • Por los Buenos Tratos“. Web adreçada a noies i nois joves per a la millora de les relacions interpersonals i la prevenció de la violència interpersonal, especialment, a l’àmbit de la parella.
  • «Mi novio me controla». Web amb molts recursos per prevenir la violència masclista.

Pel·lícules i vídeos

  • A tres metros sobre el cielo.
  • La Bella i la Bestia.
  • La Saga Crepúsculo.
  • Tengo ganas de ti.
  • Querernos bien.

Literatura

  • El futuro es femenino: cuentos para que juntes cambiemos el mundo, Sara Cano, Nube de Tinta. Recull de 8 contes il·lustrats per diverses il·lustradores. Els contes reflecteixen situacions de la vida quotidiana, mostrant protagonistes que s’apoderen davant de situacions masclistes injustes.
  • La Ventafocs ja no creu en prínceps blaus. Nunila López i Myriam Cameros, Ed. 96. Versió moderna, realista i humorística sobre les relacions de parella basades en el mite de l’amor romàntic.
  • Què tinc ací baix?, Rosa Sanchís i Enric Senabre, Nórdica. Llibre fantàstic per l’educació afectiva i sexual dels i les adolescents: resol dubtes, genera debat i desperta l’esperit crític respecte a qüestions amoroses, sexuals i de gènere.
  • Diari vermell de la Carlota, Gemma Lienas, Empúries, 2004. Descobrim les reflexions de la Carlota al voltant de temes com la passió, l’amor, els sentiments, el sexe, el plaer i les relacions. Novel·la sense tabús que ofereix opcions de conversa i debat.
  • Diari vermell del Flanagan, Andreu Martin i Jaume Ribera, Estrella Polar. Versió del Diari Vermell de la Carlota a través del Flanagan, xicot de la Carlota. Reflexions sobre experiències i dubtes afectius i sexuals. S’hi tracten temes ben diversos.
  • Diari blau de la Carlota, Gemma Lienas, Empúries, 2004. La Carlota parla de violència de gènere i violència escolar a partir de testimonis que va recollint. Bona lectura per generar debat.

Altres recursos

Fitxes pedagògiques relacionades:

Altres fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



He llegit i accepto la clàusula de protecció de dades.

En compliment del Reglament Europeu de Protecció de Dades (2016/680 de 27 d’abril), us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.