Llegir i escriure per plaer

Situació

L’hàbit de la lectura, des de la petita infància, afavoreix l’expressió oral perquè desenvolupa el vocabulari i afavoreix la construcció del pensament. Un llibre és una finestra sobre el món. La comprensió lectora, a més, està directament relacionada amb molts altres aprenentatges i, per extensió, amb l’èxit escolar.

Malgrat tot, abans d’arribar a l’escolaritat obligatòria existeixen importants diferències en el moment d’iniciar-se en un procés d’aprenentatge: domini del llenguatge, relació amb el llibre, hàbits, …

La relació amb la lectura es torna més complexa a l’adolescència. L’11% dels i de les joves de 17 anys tenen dificultats de comprensió amb un text simple.

Finalitat

El fet de llegir i escriure, per si sol, fa treballar la dimensió d’obertura a través de l’acompanyament que feu amb els vostres tàndems. Al mateix temps que els nens, nenes i adolescents estan en un recorregut educatiu, estan en un recorregut com a lectors/es: no es llegeix el mateix ni de la mateixa manera a l’escola d’infantil que quan s’està fent el tercer o quart curs o quan van a l’institut.

El vostre acompanyament pot ser una manera de:

  • Fomentar les ganes d’escriure dels i de les joves o infants mitjançant activitats creatives i divertides, com pot ser animar-los a realitzar un diari íntim o bé compartit, escriure alguna vivència, un còmic, un conte, escriure una nova lletra a una cançó i fer-la nostra, escriure el guió d’una petita obra de teatre, etc.
  • Treballar la lectura per convertir-la en un objecte de plaer i no en un instrument de tortura o càstig. Fer entendre als joves que la lectura no és pas una font d’avorriment sinó que pot arribar a ser una font de plaer
  • La lectura pot ser simplement una eina compartida a l’àmbit de l’acompanyament, com per exemple compartint un còmic o novel·la que aneu llegint mica en mica a cada sessió
  • Proporcionar, a través de les eines de comunicació, les claus per desxifrar, per promoure l’esperit d’anàlisi i crítica, pels quals és necessari una bona comprensió lectora

Coses que podeu fer

Podem llegir a tot arreu i en qualsevol mitjà com: el diari, Internet, un cartell, un flyer. Exemple: durant una sortida amb el teu mentorat o mentorada, si fa primària, jugar a localitzar les lletres de l’alfabet en els mots dispersos per la ciutat (aparador, publicitat, rètols d’anuncis…). Això també és interessant si la seva llengua materna (o el seu alfabet d’aprenentatge) és una altra i, per tant, està aprenent la llengua del lloc.

Divertint-se llegint i comprenent una imatge, un text, l’associació text i imatge és un mitjà per parlar dels signes, de l’organització d’una imatge i de missatges que es transmeten: per exemple analitzar un anunci, un slogan, un cartell…

La lectura i el llibre: el còmic, els manga, les publicacions especialitzades d’un tema que li agradi, les novel·les són mitjans de lectura que permeten aprendre de manera diferent: un fulleja, s’impregna, llegeix de casella a casella, d’esquerra a dreta o pels manga de dreta a esquerra… aquests codis poden ser explicats. Malgrat tot, cal no oblidar que cadascú llegeix a la seva manera (abans de dormir, al metro, sobre una taula, amb els peus a dalt, en diagonal…)

La poesia per tot arreu: divertir-se buscant rimes a les cançons infantils, a expressar-se amb rimes, a escoltar “slam”, a desxifrar una cançó o un rap, a llegir un llibre de poesies… són una de les tantes maneres de sensibilitzar-se amb la poesia.

La lectura, l’escriptura i les TIC: Com efectuem una recerca per Internet? Com es crea un correu electrònic, s’utilitza un skype, el Facebook i l’Instagram? Com buscar una cançó que ens agrada? I trobar l’ortografia d’una paraula? Són algunes de les maneres d’acostar-se a la lectura i a l’escriptura, a la vegada que s’adverteix de la utilització respecte als nous mitjans (els trucs per reduir costos, informació per a les famílies sobre el funcionament de codis per reduir l’accés a Internet a alguns llocs, informació sobre els llocs públics que afavoreixen l’accés a les TIC, la conscienciació de la seguretat i dels riscs de la informació difosa per Instagram, entre d’altres.

Podem reflexionar sobre la comunicació escrita, visual i d’àudio (quan, per exemple, podem tenir una conversa per escrit al whatsapp i la mateixa en persona: quines diferències hi ha? Què és important de cada canal de comunicació? Quins codis tenen?) 

A tenir en compte

  • El que està en joc no és reconstruir la biblioteca de casa del mentorat o mentorada, sinó aportar-li propostes noves de diversos llocs (biblioteca, centre cívic, escola, espai d’intercanvi de llibres…)
  • Respectar la dimensió del plaer: no s’ha de fer pedagogia a ultrança, inclús en l’escolarització. És a dir, que es pot llegir pel plaer de llegir, encara que el contingut no sigui gaire educatiu
  • Important no ser contra productiu, no forçar, no atabalar, sinó podem crear als nois i noies una desafecció cap a la lectura, és a dir, que l’avorreixin

Recursos i propostes lúdiques

La biblioteca:

Acompanyar un infant o un adolescent a la biblioteca permet agafar prestat una diversitat de llibres o altres publicacions i prendre’s el temps per descobrir-les plegats. És també un lloc propici per fer entendre com es busca un llibre o simplement per agafar gust a la lectura, descobrir els llibres, els discs, les pel·lícules i la seva diversitat.

A les biblioteques també hi ha un equip de professionals als que es pot consultar per qualsevol dubte. Proposen, animen, fan programes d’animació cultural gratuïts: trobades amb els autors, il·lustradors, conta-contes, tallers de poesia,…

La ludoteca:

És un lloc sovint desconegut, adreçat a un públic de 0 a 99 anys i proposa jocs de societat antics o actuals poc coneguts pel públic. És un lloc de recursos per deixar-se guiar, i perquè li facin descobrir nous jocs i identificar jocs portadors de missatges: respectar l’entorn, la solidaritat, ciutadania. Algunes ludoteques han desenvolupat espais al voltant de jocs multimèdia.

Els altres espais culturals (museus, teatres, llibreries, …):

Tallers en els museus, visites al teatre amb un regidor d’espectacles, trobada amb els artistes, … són unes de les tantes atraccions que existeixen per travessar les portes de llocs culturals considerats, per alguns, infranquejables. Algunes llibreries fan també el mateix paper i s’hi organitzen activitats gratuïtes obertes al públic amb presència d’autors/es i il·lustradors/es. 

Esdeveniments i emissions:

  • Concursos literaris. Existeixen molts concursos i premis diferents, per a franges d’edat variades i amb temàtiques diverses. Podem trobar sovint convocatòries obertes a centres cívics o culturals. Com per exemple, tenim el concurs de relats curts que organitza cada any TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), on també es pot escriure en forma de tuit! A la ciutat de València, la fundació FULL, l’EMT o l’Ateneu Mercantil també organitzen de tant en tant concursos de microrelats a les xarxes
  • Els salons del llibre i del còmic o els mercats d’antiquaris són oportunitats per descobrir les novetats  dels editors, de trobar a autors i il·lustradors, de descobrir la diversitat de les obres públiques, de participar a premis organitzats més enllà de l’esdeveniment, visites i animacions pendents.
  • Les emissions radiofòniques, televisives o en internet presenten les novetats de les edicions de la joventut, així com propostes per a la lectura. Per exemple, La pequeteca (dilluns a les 16.55h i diumenges a les 18.11h a Radio5). O, a YouTube, Els llibres de Sénia, amb recomanacions de llibres sobre temes com a immigració, identitat o gènere

Pàgines web:

  • Projecte L’ecxit (lectura per a l’èxit educatiu) de la fundació Jaume Bofill. Aquí podeu trobar recursos per al foment de la lectura, recomanacions de llibres, etc.
  • Fundació Full (València). Recursos, programes de foment de la lectura, novetats editorials…

Activitats:

  • A la província de Barcelona
    • App Literàpolis BCN. Es tracta d’un joc per a telèfons mòbils per fomentar la lectura i el coneixement de la ciutat entre els joves de 14 a 18 anys. Es fa en forma de gimcama literària basada en novel·les que transcorren en barris de Barcelona
    • La Casa dels Contes. Petit teatre al cor de Gràcia amb sessions de contes per adults i petits o espectacles de poesia. Com a activitat gratuïta, podeu trobar una jam de contes per a despertar l’interès per la literatura
  • A la ciutat de València
    • Tallers de rap, organitzats pels Centres Municipals de la Joventut per aprendre a crear cançons i a contar històries
    • Contamón, festival de contacontes de la ciutat de València

Llibres:

  • Estimar la lectura. Guía per ajudar als infants a esdevenir lectors, Bayard Jeunesse / SCEREN-CNDP, 2004
  • Com una novel·la, Daniel Pennac, Gallimard, 1992
  • Una història de la lectura, Alberto Manguel, 2000, Actes Sud

Pels petits:

  • Llegir l’àlbum, Sophie Van der Linden – El taller del peix soluble, 2006
  • Els llibres que fan créixer als infants, Joëlle Turin – Collection Història dels contrabandistes – edició Didier Jeunesse, 2008

Altres recursos

Fitxes pedagògiques relacionades:

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



He llegit i accepto la clàusula de protecció de dades.

En compliment del Reglament Europeu de Protecció de Dades (2016/680 de 27 d’abril), us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.