Fomentem el català / valencià!

 

Aquesta fitxa pedagògica és aplicable tant als projectes de Barcelona com de València, per això farem referència en tot moment al català/valencià.

 

Situació

Un dels objectius del projecte enTàndem és que els infants i joves als que acompanyem practiquin el català/valencià, llengua vehicular a l’escola i element que juga un paper enormement rellevant en la cohesió social del territori així com també en un exercici dels drets de ciutadania en plenitud. L’aprenentatge de la llengua del territori facilita la comunicació i la convivència col·lectiva, les relacions interpersonals i l’establiment d’un vincle socioafectiu amb el context on s’habita: el català/valencià, en conseqüència, constitueix un punt de trobada de la diversitat social, ètnica i cultural de la nostra societat.

No obstant això, sovint el català/valencià acostuma a ser la llengua més desafavorida a l’entorn proper dels infants i joves que participen a enTàndem. És per això que l’acompanyament socioeducatiu esdevé una eina clara per potenciar el seu ús i aprenentatge no només amb els infants i joves nouvinguts i/o procedents de contextos familiars recent migrats, sinó també amb tots aquells que, per diferents motius, no compten amb un entorn proper on es faci servir el català/valencià com a llengua vehicular.

En el cas del País Valencià, a més a més, ocorre un fenomen d’ocultació de la llengua que ve de llarg. Massa sovint només usem el valencià amb persones conegudes i no a l’espai públic o en contextos oficials. Això fa que es tinga la sensació que el valencià només serveix per a casa, i no per al món en què vivim. Com a joves acompanyants, podem contribuir en la tasca per normalitzar la situació del català al País Valencià, sumant forces al model lingüístic no segregador i permetent que els infants i joves amb qui treballem accedeixin plenament a tots els drets que els pertoquen, també els drets lingüístics.  

 

Finalitats

Fomentar l’aprenentatge del català/valencià com a llengua vehicular dels infants i adolescents a qui acompanyem, promovent el seu ús més enllà de l’àmbit estrictament escolar d’una manera informal, deslligada de les classes de gramàtica habitual, intentant treure’s la vergonya i fent guanyar fluïdesa.

 

Coses que podeu fer

  • Començar a parlar en català/valencià des del principi de la relació, ja durant el mateix dia de les dinàmiques de presentació, com a forma de comunicació, de joc, d’intercanvi
  • Treballar mitjançant material audiovisual (visionat de vídeos, pel·lícules o sèries), llibres (novel·les; contes; còmics; llibres d’acudits, endevinalles o rimes…) o grups de música catalans/valencians amb què puguin connectar
  • Descobrir-los youtubers crítics i en català/valencià, veure els vídeos amb ells/es i comentar-los plegades
  • Començar a escriure un quadern de manera col·laborativa, entre totes dues: una mena de diari on explicar el que feu durant les sessions de mentoria, on contar les reflexions, emocions o idees que teniu, on aprofundir sobre punts d’interès que compartiu o on anar fent buidatge sobre alguna temàtica que us motivi a ambdues i sobre la qual decidiu investigar (per exemple: la història de vida d’algun personatge que els interessi; els orígens i la història d’algun esport, estil o grup musical, professió, estil artístic o artista que els agradi). En cas que siguin infants/joves que no han nascut a Catalunya/País Valencià, també podeu aprofundir en algun aspecte de la seva cultura d’origen (descobrir coses sobre la història del país o territori d’on venen, sobre algun personatge rellevant d’allà, sobre la seva gastronomia…). Aprofiteu per aplicar una mirada crítica i enllaçar amb temes rellevants a nivell educatiu
  • Busqueu almenys 15 minuts de cada sessió per fer alguna cosa en català/valencià (tenir una conversa sobre una situació inventada, llegir un còmic, escoltar una cançó, veure algun vídeo…)

 

A tenir en compte

  • Penseu que la majoria d’infants entenen perfectament el català/valencià donat que és la llengua vehicular a l’escola
  • Tingueu, i intenteu fomentar, una postura oberta i de curiositat envers l’idioma
  • Procureu que l’infant/jove es pugui treure la vergonya i vagi guanyant confiança poc a poc, intentant reduir el rebuig i/o dificultat que inicialment tingui de manera gradual
  • Si no parleu català/valencià encara, proveu d’anar descobrint-lo plegades: l’acompanyament pot ser la fórmula perfecta per anar aprenent totes dues sense pressions, vergonyes ni els típics sentiments de ridícul quan comença a aprendre’s una llengua nova. L’experiència pot esdevenir una fórmula gratificant on totes dues us trobeu en la mateixa situació de partida, en una posició d’horitzontalitat

 

Recursos i propostes lúdiques (per temàtiques)

 

A la província de Barcelona

1. Audiovisual

  • Catàleg de la secció infantil de les Biblioteques públiques de Catalunya: la xarxa de biblioteques públiques ofereix dos serveis: un de préstec (https://genius.diba.cat/musica-i-cinema) i un altre de préstec en línia a través de la plataforma eBiblioCat on podreu trobar pel·lícules, curtmetratges, concerts i documentals per visualitzar en línia de manera gratuïta (podeu utilitzar els filtres per acotar la recerca a la secció infantil). En ambdós casos, només cal comptar amb el carnet d’usuari de la biblioteca.
  • Aneu al cinema en català. Informació actualitzada sobre les novetats cinematogràfiques a Barcelona. Inclou informació sobre cicles, festivals i altres recursos on trobar projeccions audiovisuals en català). http://www.gencat.cat/llengua/cinema/index.html
  • Programa InfoK (TV3). Diferents seccions: economia, llibres, temàtiques variades d’actualitat (canvi climàtic, 8M, assetjament, mars i oceans, reportatges amb infants i joves que fan de reporteres, setmana del llibre en català, pobresa energètica, mòbils, persones refugiades…). https://www.ccma.cat/tv3/super3/infok/seccions/
  • Veieu una sèrie d’animació en català: https://www.ccma.cat/tv3/arroscovat/
  • Programes À Punt. https://apuntmedia.es/va/a-la-carta/programes/vist-en-tv/ara-sona

 

2. Aprendre jugant

 

3. Música

 

Altres activitats i recursos

  • Visiteu algun museu de la ciutat. En concret, un museu dedicat a la literatura catalana: http://ajuntament.barcelona.cat/museuhistoria/ca/muhba-villa-joana
  • Visiteu MónLlibre, Festival Literari per a nenes i nens (generalment, se celebra el primer cap de setmana d’abril, a Barcelona)
  • Visiteu la Fira LITERAL, amb una programació específica amb activitats per a infants; un espai que compta amb contes infantils, espai de jocs… (generalment, el segon cap de setmana de maig, a Barcelona) http://literalbcn.cat/fira/
  • Investigueu els recursos de les biblioteques (jocs, llibres, pel·lícules, música, diaris…): http://aladi.diba.cat/

 

A la ciutat de València

Altres fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



He llegit i accepto la clàusula de protecció de dades.

En compliment del Reglament Europeu de Protecció de Dades (2016/680 de 27 d’abril), us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.