Desmuntem l’amor romàntic

Situació

Ens referim a AMOR ROMÀNTIC com el conjunt de creences i valoracions sobre el que és “estimar i ser estimat de debò” en la nostra societat. Entre les seves principals característiques:

  • Idealització de l’altra persona
  • Entrega total a l’altra persona
  • Amor com a element central de l’existència
  • Justificació de tot en nom de l’amor
  • Vinculació entre amor i sexe
  • Exclusivitat sexual
  • Desig de presència constant
  • L’amor per triomfar davant qualsevol adversitat
  • Creença que tothom és heterosexual
  • Presumpció d’amor etern
  • Consideració de la gelosia com a signe d’amor
  • Vinculació entre amor i sofriment
  • Idea “l’amor és cec” (impulsiu i incontrolable)

Alguns mites de l’amor romàntic

  • MITE DE LA MITJA TARONJA o de L’AMOR VERTADER PREDESTINAT. Idea que, en algun lloc, existeix una persona predestinada per ser la nostra parella: una persona ideal, perfecta i única per a nosaltres que haurem de trobar en un moment o un altre.
  • MITE DE LA PARELLA HETEROSEXUAL. Mite segons el qual l’amor es dona en una relació entre un home i una dona, pressuposant que els homes i les dones es complementen i que per tant les relacions afectivosexuals només poden ser heterosexuals. S’assumeix aquest model com a natural en totes les èpoques.
  • MITE DEL DOLOR I DE L’ENTREGA TOTAL. Idea que l’amor implica patiment, dolor. No importa la gravetat de les dificultats o conflictes: l’amor aconseguirà subvertir aquesta situació (idea ben reflectida en refranys populars com ara “qui bé et vol, plorar et farà”). Idea també de la “fusió amb l’altra persona” fins al punt de renunciar a un projectes propis: sacrifici sense esperar reciprocitat.
  • MITE SEXISTA DE LA FIDELITAT I L’EXCLUSIVITAT. Idea segons la qual els desitjos amorosos i sexuals només poden satisfer-se dins de la parella. La fidelitat implica que no es pot estar enamorat/da de més d’una persona alhora. Un criteri, però, que s’aplica de manera desigual a homes i a dones.
  • MITE DE LA CONSTÀNCIA I ETERNITAT. Idea que l’amor es manté perenne al llarg del temps, entenent que si una persona deixa d’estar enamorada és que ja no estima la seva parella.
  • MITE DE LA GELOSIA. Creença que la gelosia és un signe d’amor i estima, entenent que, si sents gelosia, és perquè la parella t’importa. Un estat emocional que implica por, recel, sospita, inseguretat, angoixa… davant la possibilitat que una altra persona sigui preferida a nosaltres.
  • MITE DE L’OMNIPOTÈNCIA DE L’AMOR. Creença que fa que pensem que les persones canviaran per amor en tant que l’amor “tot ho pot”. L’amor com a element suficient per superar qualsevol obstacle.

Recursos

Blogueres

Pel·lícules i vídeos

  • A tres metros sobre el cielo, Espanya, 2010 .
  • La Bella i la Bestia, EUA, 2017.
  • La Saga Crepúsculo, EUA, 2008 – 2012.
  • Tengo ganas de ti, Espanya, 2012.
  • Querernos bien, Espanya, curtmetratge sobre la violència masclista entre adolescents.
  • «¡VAYA NOCHE!». Curtmetratge de SEXus per prevenir les violències masclistes i LGTBI+fòbiques entre joves i sensibilitzar sobre la diversitat sexual, afectiva i de gènere.
  • L’amor i el maltracte arrel de la polèmica de Paz Padilla, Vlogger i psicòloga Claudia Nicolasa

 

Literatura

  • Còmic “Boja per tu”. Cristina Durán i Miguel A. Giner Bou: Una historieta gràfica molt pedagògica sobre una situació de violència de gènere en l’adolescència.
  • El futuro es femenino: cuentos para que juntes cambiemos el mundo, Sara Cano, Nube de Tinta. Recull de 8 contes il·lustrats per diverses il·lustradores. Els contes reflecteixen situacions de la vida quotidiana, mostrant protagonistes que s’apoderen davant de situacions masclistes injustes.
  • La Ventafocs ja no creu en prínceps blaus. Nunila López i Myriam Cameros, Ed. 96. Versió moderna, realista i humorística sobre les relacions de parella basades en el mite de l’amor romàntic.
  • Què tinc ací baix?, Rosa Sanchís i Enric Senabre, Nórdica. Llibre fantàstic per l’educació afectiva i sexual dels i les adolescents: resol dubtes, genera debat i desperta l’esperit crític respecte a qüestions amoroses, sexuals i de gènere.
  • Diari blau de la Carlota, Gemma Lienas, Empúries, 2004. La Carlota parla de violència de gènere i violència escolar a partir de testimonis que va recollint. Bona lectura per generar debat.

Altres recursos

Fitxes pedagògiques relacionades:

Altres fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



    He llegit i accepto la Política de privacitat.

    En compliment del Reglament General de Protecció de Dades, us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.