Medi ambient: com conèixer-lo i cuidar-lo enTàndem?

Situació 

Els acompanyaments que es realitzen a través dels projectes de mentoria es donen, en general, a diferents ciutats, per la qual cosa no sempre és fàcil ni sabem com mantenir-nos vinculades i en contacte amb la naturalesa. Malgrat això, hi ha moltes opcions dins la pròpia ciutat: parcs, jardins, horts urbans, etc. Dedicar temps del nostre acompanyament a relacionar-nos amb la natura pot ajudar als infants, adolescents i joves a crear i mantenir un hàbit que, sense cap mena de dubte, resulta beneficiós alhora que ens permet qüestionar-nos i ser conscients de l’impacte de les nostres accions vers el medi ambient. A més, en el context de canvi climàtic i escalfament global del planeta en què ens trobem, resulta molt necessari tornar a connectar amb el nostre entorn natural per tal de comprendre’n la seva importància i protegir-lo.

 

Finalitat

En un entorn urbà, de vegades, tenim una relació distesa amb la naturalesa. Podem oblidar fàcilment els seus beneficis i la seva importància. Tanmateix, fins i tot a la ciutat, podem estar fàcilment en contacte amb la naturalesa i el medi ambient. De fet, hi ha molts espais verds al nostre abast.

La mentoria social es pot configurar com el marc per descobrir o redescobrir amb el teu tàndem els espais verds del vostre barri o la vostra ciutat. Pot ser una oportunitat per diversificar la teva percepció de la naturalesa dins la ciutat i veure com podem gaudir-ne amb el nostre tàndem, però també per prendre consciència dels beneficis que se n’obtenen.

El contacte amb la natura és també una bona manera de tractar i enfrontar els problemes ambientals amb el teu tàndem. També pot ser una oportunitat per qüestionar com ens comportem amb la naturalesa i per prendre consciència de l’impacte dels nostres hàbits quotidians respecte el medi ambient. Per exemple, a través del menjar, del consum, dels residus que generem o de les nostres pràctiques de reciclatge, totes les nostres accions diàries tenen una repercussió mediambiental.

A més, podeu parlar també de la relació entre el medi ambient i la pròpia salut; si vivim en un ambient de més qualitat i en major contacte amb la naturalesa, es produeix un impacte positiu pel que fa a la pròpia salut física i mental, i a l’inversa: si, per exemple, caminem enlloc d’agafar el cotxe, això tindrà un impacte sobre la nostra salut i, alhora, es reduirà la contaminació atmosfèrica.

 

Coses que es poden fer

A l’hora de descobrir i relacionar-nos amb la natura dins el marc de l’acompanyament, existeixen múltiples maneres de fer-ho: per exemple, es poden fer excursions a la naturalesa (ja sigui a la platja, a la muntanya, en parcs, jardins, horts, etc.). Si teniu temps, podeu fer una trobada especial el cap de setmana per anar a descobrir l’entorn natural de la ciutat, i podeu arribar en transport públic a espais naturals situats a la perifèria, a l’abast de tothom!

Una altra proposta és a través de les manualitats i la creació: es pot fer una infinitat quantitat de manualitats a partir de materials reciclats, fabricar el vostre propi paper, plantar qualsevol tipus de flor o planta que es pot mantenir a casa… A més, a moltes ciutats hi ha dies concrets on la gent s’uneix voluntàriament per netejar determinats espais naturals: a Barcelona, per exemple, un diumenge al mes hi ha una iniciativa on les persones participen en la neteja de la platja.

Una altra opció per aprendre sobre la natura és visitar museus o exposicions, ja siguin de ciències, de contaminació, de minerals, etc. També podem apropar-nos al coneixement del medi ambient a través de llibres, pel·lícules i documentals que podem veure i comentar de manera conjunta amb el nostre tàndem, o bé visitar alguna associació o equipament animalista (per exemple, una protectora d’animals, que generalment estan atesos per persones voluntàries).

L’apropament a la natura és també una bona oportunitat per relacionar els coneixements i tasques escolars i acadèmiques del teu tàndem amb tot allò que parleu. Per exemple, si està estudiant un tema de biologia, ciències naturals o similar, podeu estirar aquest fil per portar-ho al terreny del medi ambient. Fins i tot podeu fer petites “investigacions” a la vostra estona de tàndem: quin tipus de vehicles passen durant una hora per un espai concret de la ciutat? (Observem i comptem, i després ho posem en relació amb dades vinculades a la contaminació ambiental de la zona, que estan disponibles públicament a Internet). O bé, on van a parar els residus que se separen del meu barri? Quantes espècies vegetals podem trobar al meu carrer? Tot depèn dels interessos i l’edat de la teva persona mentorada.

Si us sentiu animats/des i reivindicatius/ves també us podeu informar de les accions i protestes que algunes associacions i moviments socials i/o juvenils convoquen regularment per la protecció del nostre planeta.

 

Preguntes per plantejar-se

Abans de començar una activitat relacionada amb el medi ambient amb el teu tàndem, pots preguntar-te:

  • Quina és la meva relació amb la naturalesa? M’agrada fer coses relacionades amb la naturalesa i el medi ambient?
  • Com em comporto vers la naturalesa? Quin és l’impacte del meu comportament individual sobre el medi ambient?
  • Què m’agradaria transmetre al meu o la meva tàndem? De quina manera? I per què?

 

La postura més recomanable

Sempre que treballem un tema amb el nostre tàndem, és important no imposar la nostra manera de pensar. El nostre objectiu, en aquest cas amb el tema del medi ambient, és crear un espai per a la reflexió, l’intercanvi, etc. Que pugui ser útil per aprendre conjuntament. Pel que fa a com actuem, ens relacionem i què fem per protegir el medi ambient, és important tenir en compte que els nostres tàndems són majoritàriament menors d’edat i conviuen amb la família, per la qual cosa hem de procurar no jutjar la manera de fer de la família a casa; es tracta d’animar al nostre tàndem a que dugui a terme accions que estiguin a les seves mans per cuidar el planeta i que tingui una visió informada i crítica sobre les relacions entre les persones humanes i la resta d’espècies. Però és també important reconèixer i remarcar que no sempre és possible fer-ho tot perfectament, i no per això ens hem de sentir culpables; s’ha de reforçar tot allò positiu que es fa i tenir en compte que cada persona contribueix tant com li és possible. És important prendre consciència de quin marge d’acció i responsabilitat com a individus tenim sobre aspectes i dinàmiques globals.

 

A tenir en compte

  • Adaptar l’activitat a l’edat del nen, nena o jove. No es poden fer les mateixes activitats amb una nena de 7 anys que amb un adolescent de 15 anys.
  • En cas que vulguis fer una excursió, no oblidis fer una autorització de sortida del barri abans.
  • Investigueu en tàndem el context del vostre municipi en relació als espais naturals: hi ha platja? Riu? Muntanyes? Hi ha suficients zones verdes al barri on viu el teu tàndem? On es concentren les zones verdes de la ciutat? Quines espècies hi viuen? Els espais naturals del nostre entorn són de qualitat? Els llocs per on ens movem en el nostre dia a dia tenen zones verdes amb suficient biodiversitat (per exemple: el pati de l’escola o institut, la plaça del meu barri, el carrer que agafo per anar a estudiar o a treballar)?
  • Sempre és millor educar amb l’exemple (en relació a la producció de residus, el consum, els mitjans de transport, etc.)   

 

Recursos pedagògics i temàtics

Recursos a Barcelona

 

Recursos a València

 

Recursos generals

Canvi climàtic

Llibres

  • Historia de un árbol, Miguel Ángel Cuesta
  • La historia del Rainbow Warrior, Rocío Martínez
  • Mi primera guía sobre el cambio climático, José Luis Gallego
  • Oso Polar, ¿Sabes por qué se deshiela tu mundo?’, Robert E. Wells
  • Proteger la Tierra: Enciclopedia del medio ambiente, Jean-Michel Billioud 
  • Beatriz y la loba, Concha López Llamas
  • El Cambio climático. Una realidad, Isabel Ripa
  • La sexta extinción, Elisabeth Kolbert 
  • Primavera silenciosa, Rachel Carson
  • Planeta azul, planeta verde, Margalef

Pel·lícula

  • Home, Yann-Arthus Bertrand

Vídeos

Niveles de contaminación en Catalunya: https://www.contaminacio.cat/ 

Atlas de Biodiversidad en Barcelona: https://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ca/atles-de-biodiversitat-de-barcelona

 

Protecció de la naturalesa / Idea de “patrimoni” / Biodiversitat 

Llibres

  • Volver a la naturaleza, Richard Louv
  • La pequeña mofeta, Indira Geovana, Shamsung
  • El canto de las ballenas, Dyan Sheldon y Gary Blyte
  • Un verano en Borneo, Pilar Garriga, con ilustraciones de Àngels Ruiz 
  • Veinte mil leguas de viaje submarino, Jules Verne

Pel·lícula

  • El viaje del emperador – Luc Jacquet / The Lorax, Chris Renaud et Kyle Balda

Vídeos

 

Alimentació / L’hort i l’agricultura ecològica / El consum responsable

Llibres

  • Había una vez una semilla, Judith Anderson y Mike Gordon
  • Tu consumo puede cambiar el mundo, Brenda Chávez
  • El Jardín curioso, Peter Brown

Vídeo

 

Reciclatge 

Llibre

  • «Manualidades con materiales de la naturaleza» de Diego Ronzoni

Pel·lícula

  • Wall-E, Andrew Stanton (Pixar)

Vídeo

 

Aigua 

Llibres

  • “Había una vez una gota de lluvia”, Judith Anderson y Mike Gordon
  • 50 ideas para ahorrar agua y energía, Siân Berry 

 

Altres recursos

Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



He llegit i accepto la clàusula de protecció de dades.

En compliment del Reglament Europeu de Protecció de Dades (2016/680 de 27 d’abril), us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.