Fitxa pedagògica - El gust per les arts

El gust per les arts

Situació

La interacció amb l’art té múltiples beneficis per als infants i joves: afavoreix el desenvolupament dels sistemes sensorial i cognitiu, de la sensibilitat, la imaginació i la creativitat. És també una manera de fomentar la intuició i d’altres competències simbòliques més enllà del llenguatge i la lògica. Però a banda de totes aquestes aportacions que afavoreixen el desenvolupament educatiu i personal dels infants i joves, l’art ens ajuda a desconnectar i a evadir-nos però també a connectar amb nosaltres mateixos i amb el món. És també un mitjà d’expressió universal que no entén d’edats, gèneres ni de classes. Tot i que dins el sistema educatiu formal hi ha un petit espai per les arts plàstiques i musicals, podem parlar de certes desigualtat d’accés a l’art en el context social actual. És per això que us animem a endinsar-vos al món artístic amb els vostres tàndems.

Finalitats/Objectius

  • Fomentar qualsevol tipus d’expressió i creació artística: música, dibuix, pintura, etc.

  • Posar els infants i joves en contacte amb els elements artístics del barri i la ciutat: arquitectura i monuments, paisatgisme, museus, joieria, moda

  • Descobrir-los diferents manifestacions, obres o corrents artístiques històriques d’arreu del món; gràcies a les tecnologies això és perfectament possible avui en dia

  • Fer que puguin accedir, conèixer i, si ho volen, posar en pràctica, diferents varietats d’art més enllà del que treballen a l’escola

  • Animar-los a què l’art formi part de la seva vida com a via d’expressió i entreteniment

Coses que podeu fer

El terreny de l’art és infinit i hi ha tantes propostes artístiques com persones. No obstant, a continuació us donem algunes idees perquè exploreu durant el camí del vostre acompanyament.

  • En primer lloc, si com a mentors teniu alguna habilitat artística, no dubteu en compartir-la amb el vostre tàndem i donar-li l’oportunitat d’aprendre; però també a l’inrevés, si el vostre tàndem té destresa en alguna disciplina, podeu demanar-li que us n’ensenyi. Recordeu que la mentoria és un procés d’aprenentatge mutu i recíproc

  • Una altra opció és posar-vos d’acord en una determinada activitat artística que cap dels dos sapigueu i que vulgueu aprendre i fer-ho de manera conjunta. És una oportunitat pels dos per començar a aprendre alguna cosa que desitgeu però que mai trobeu el moment de fer!

  • Si esteu indecisos, o us agrada més d’una activitat, podeu fer tastets de diferents sectors artístics i fins i tot buscar tallers d’un dia o dos que s’ofereixin de manera gratuïta als diferents equipaments de què disposa la ciutat

  • Embranqueu-vos en un projecte artístic en comú: fer un diari visual del vostre recorregut com a tàndem, fer un haiku cada dia de la vostra trobada, jugar a fer “cadàvers exquisits” i recopilar-los, fer un collage amb els millors moments de la vostra relació, crear una coreografia amb diferents estils musicals…

  • Elaboreu un regal artístic per a un amic, amiga o membre de la família: un petit vídeo, un poema il·lustrat, un braçalet de macramé… I animeu-vos a fer el mateix dins el tàndem pel dia que us hagueu d’acomiadar, així us quedarà un record l’un/a de l’altre/a

  • A través dels mapes de recursos, l’agenda cultural i també intercanviant interessos i fent recerca conjunta, planificar sortides i visites a aquells llocs vinculats a l’art que us interessin, incloent espectacles gratuïts de cinema, teatre, música, dansa, etc. Demaneu a la vostra referent si necessiteu entrades per a algun espectacle o exposició, potser us podem ajudar!

  • Parlar d’art: compartir els vostres gustos pel que fa a la música, la pintura, la dansa i tots els camps artístics. Us podeu fer grans descobriments l’un a l’altre!

  • Participar a la festa Acompany’Art de final de curs, on diversos grups i tàndems artístics mostraran les seves produccions (arts plàstiques i escèniques). Si us animeu, podeu presentar alguna cosa, impartir un taller o, si més no, podeu practicar les vostres destreses com a flamants crítics d’art!

La postura més recomanable

Cal recordar que l’expressió artística està a l’abast de tothom. A vegades, pensem que no podem concebre creacions artístiques perquè no en sabem o no tenim talent. I és important, en aquest aspecte, recordar als infants i joves que l’expressió artística és una cosa totalment subjectiva i no hi ha obres bones ni dolentes, correctes ni incorrectes. Que puguin expressar-se artísticament de manera lliure és també una bona manera de fomentar l’autoestima i l’autonomia.

A tenir en compte

  • L’art no ha de tenir com a objectiu la bellesa o complaure els altres. És un espai per experimentar mitjançant molts tipus de llenguatges. Parleu-ne amb el vostre tàndem i veieu quins prejudicis o limitacions hi veieu

  • Hi ha moltes formes d’art, no només el que normalment entenem com a “alta cultura” i que es troba dins el museu. Ens podem preguntar perquè hi ha obres d’art que es venen per milions d’euros i d’altres que són considerades artesanies i que se’ls dóna molt poc valor. Relacioneu aquesta reflexió amb el que li agrada al vostre mentorat o mentorada: música, pel·lícules, fotografies… i poseu en context altres expressions artístiques d’altres contextos culturals i històrics. Quina relació té la poesia amb el rap o les pintures rupestres amb SnapChat? Quina història hi ha darrere de cada producció artística?

  • Atreviu-vos a explorar llenguatges artístics que potser son més desconneguts per vosaltres, com per exemple la poesia o l’escultura. Mireu què en sabeu i què us queda encara per conèixer, tot revisant els propis prejudicis

  • Quan el vostre tàndem utilitzi les eines artístiques (per exemple, si us regala un dibuix o un collage fet per ell/a mateix/a), no us quedeu amb el resultat estètic del producte, pregunteu-li com ho ha fet, què l’ha inspirat a fer-ho, què ha volgut expressar, si s’ho ha passat bé… Aprecieu l’obra per l’esforç fet en elaborar-la i pel gaudi o les emocions que desperta. Us podeu preguntar les mateixes coses quan observeu l’obra d’art d’altri. Amb això, podeu estirar el fil i aprendre a fer de crítics i crítiques musicals o teatrals!

Preguntes a plantejar-se

  • Quins coneixements tinc jo mateix/jo mateixa sobre art? M’interessa? 

  • Quins prejudicis tinc jo mateix/a? Quines preferències personals?

  • He experimentat diferents llenguatges artístics? Si ho he fet, quins beneficis n’he extret, més enllà del producte final?

  • Sóc espectador/a d’espectacles de diferents disciplines? Podria buscar quina oferta cultural gratuïta hi ha al meu barri o ciutat i obrir-me a noves coses?

  • Quins sentiments tinc en relació a la meva pròpia capacitat artística? Em fa vergonya fer-ho malament?

Recursos pedagògics i temàtics

 

Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



He llegit i accepto la clàusula de protecció de dades.

En compliment del Reglament Europeu de Protecció de Dades (2016/680 de 27 d’abril), us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.