Com expliquem a les formacions prèvies als inicis dels tàndems, sempre que detectem una situació de violència és important que ho comuniqueu a la persona responsable tècnica de l’AFEV. Som persones expertes que sabem com actuar en tot moment i quins mecanismes activar o no.
Tot i això, si et trobes amb una situació així amb el teu tàndem et podem donar algunes recomanacions, consells i també explicacions que us servisquen com a guia davant d’una situació tan complexa, que en cap cas has d’afrontar tu sol o sola.
Quines adolescents poden estar patint violència masclista
Noies adolescents que viuen relacions afectivosexuals abusives, siguin ocasionals o de parella, o altres manifestacions de la violència masclista exercida per terceres persones que no són ni el pare ni l’actual parella de la mare, com poden ser altres companyes de classe o del barri.
Noies adolescents que NO es comporten d’acord amb el patró normatiu de feminitat (aquelles idees, creences, relats i discursos que, històricament, han construït uns models «adequats, correctes i únics» de ser home (patró normatiu de masculinitat) i de ser dona, atribuint a cadascun unes característiques, espais i rols ben diferents en una escala de jerarquia que col·loca masculinitat/homes en la cúspide de la piràmide i que relega la feminitat/dones a una posició de subalteritat i que, per aquest motiu, reben violència). Per exemple:
- noies amb orientacions sexuals diferents de l’heterosexual (per exemple lesbianes, bisexuals);
- noies que tot i identificar-se amb el seu gènere assignat, mostren aficions, estètiques, gestualitats i/o comportaments considerats masculins (per exemple juguen al futbol, tenen característiques més agressives, etc.);
- noies que viuen la seva feminitat d’una manera no normativa (relacions sexuals habituals sense establir vincles de parella, vestir amb robes ajustades que són llegides com a excessivament provocatives…)
Nois adolescents que NO es comporten d’acord al patró normatiu de masculinitat quan aquesta és causa de violència:
- nois amb opcions sexuals diferents a l’heterosexual (gays, bisexuals…);
- nois que, tot i identificar-se amb el seu gènere assignat, mostren aficions, estètiques, gestualitats i/o comportaments considerats femenins…(per exemple, si volen jugar a nines o col·leccionen cromos de princeses)
Persones que viuen en un cos amb característiques sexuals ambigües. Per exemple:
- noi amb ginecomàstia (desenvolupament anormal de grans glàndules mamàries en els homes)
- noia amb pèl a la cara (a causa d’alts nivells de testosterona) o de la resta del cos per decisió propia de no depilar-se
- persones queers (persones que no s’identifiquen amb els models de gènere binari home-dona)
Persones que s’identifiquen amb el gènere contrari a l’assignat i ho fan visible ja sigui a través del llenguatge (referint-se a si mateixos/es amb el gènere amb el qual s’identifiquen) i/o a través de la seva aparença externa (roba o pentinats assignats al gènere contrari).
Què fem si l’infant/adolescent ens explica que està patint violència i/o assetjament?
Escoltar atentament, acceptant sense reserves, judicis ni qüestionaments el seu relat. És important que senti que doneu per vàlida la seva experiència i que no dubten del que ha viscut.
No esquiveu el tema. Estimuleu la conversa i agraiu-li la seva confiança en vosaltres.
Eviteu cara de sorpresa o estupefacció, així com també donar la sensació de tenir pressa: respecteu el ritme del seu relat, els silencis i les dubitacions. Deixeu que s’expressi amb les seves pròpies paraules.
No manifesteu la vostra opinió ni emeteu judicis de valor. Respecteu el seu punt de vista i les seves actuacions davant d’allò que passa. Respecteu com se sent. Aquesta pot ser una oportunitat per vosaltres per aprendre moltes coses noves i poder treballar prejudicis, per exemple.
Proporcioneu suport immediat, comprensió i aliança. Procureu promoure la calma, tranquil·litzeu-lo/la. Feu-li sentir que l’enteneu i que pot comptar amb vosaltres, i que l’espai de mentoria es un espai segur per ell o ella.
Compartiu la vostra percepció de les seves emocions i contrasteu-la amb ell/a. Expresseu com de visible és aquest malestar, reconegueu la dificultat de la situació en què es troba. Per exemple: “sento que estàs trista…”, “deu ser molt angoixant trobar-se davant aquesta situació…”, “entenc que tingues por…”, etc.
Actueu transparentment: en tractar-se d’una situació de risc, esteu obligats a comunicar-nos-ho i aquesta informació ha de quedar-li molt clara. És important que no prometeu a l’infant/jove una confidencialitat que després no podreu assumir. El límit de confiança té com a límit la salvaguarda i protecció de l’infant o jove.
En cap cas feu vosaltres la mediació entre l’agressor i la persona agredida. Aquesta tasca és complicada, delicada, i cal que una persona amb preparació ho faci amb garanties. Sempre podeu parlar-ho amb la persona tècnica de l’AFEV o la referent educativa, i elles sabran com afrontar aquesta situació.
Principals factors de risc de la persona que acompanyem:
- Tenir interioritzada la ideologia heteronormativa i assumits els models tradicionals normatius de masculinitat i feminitat (patrons o models desitjables socialment acceptats de què ha de ser un home o una dona)
- Tenir interioritzats els mites de l’amor romàntic (podeu consultar-los aquí)
- Tenir interioritzades pautes autoritàries i/o violències de resolució de conflictes en les relacions interpersonals
- Tenir baixa autoestima, existència de mancances afectives importants i sentiment de soledat per part de l’adolescent
- Manca d’accés a espais segurs, de suport mutu, informació i d’apoderament amb altres persones que hagin passat processos similars
Recomanacions per treballar amb el mentorat o la mentorada temàtiques de violències
Fugir de dinàmiques competitives de guanyar a qualsevol preu. Mostrar altres maneres de participar i donar valor al procés (aprenentatges, gent nova que hem conegut, diversió, etc.) i no tant al resultat. Treballar la solidaritat, la cooperació, la creativitat, la comprensió, el suport mutu i la diversitat.
Evitar estereotips de gènere. Per exemple, les noies volen jugar a nines, i els nois a futbol.
Parlar d’altres diversitats o opcions de gènere, més enllà del binarisme home-dona. «Hi ha dones que tenen penis, i hi ha homes que tenen vulva».
Parlar a les noies adolescents sobre l’assetjament, els límits, solament el SI és SI, i als nois adolescents sobre l’acceptació de límits (per exemple, acceptar un NO per resposta fins i tot si han coquetejat amb tu), el respecte i el control d’impulsos i gestió d’emocions.
Treballar en vers les bromes i acudits sobre les orientacions sexuals perquè també són violència.
Tota la diversitat de cossos és benvinguda.
Deixar de banda els judicis i prejudicis. Parlar-ne sobre això amb l’infant o jove. Sobre la importància de poder defensar el que pensem sense haver de desprestigiar a l’altre.
Amb els infants, podem treballar el manspreading, o reflexionar conjuntament de l’espai que ocupem cadascuna i què significa pels altres.
Recursos pedagògics i temàtics
Blogueres
- “No solo duelen los golpes“, Pamela Valenciano
- Si no sents gelosia, no estàs enamorada. Desmuntant mites. Oh My Goig!
- Si et controla, és perquè t’estima. Oh My Goig!
- Si no vols estar amb mi (tot el temps) és perquè no m’estimes. Oh My Goig!
- Amor, rayadas y límites, part I. Vídeo per crear relacions sanes i equitatives i fer front als mites de l’amor romàntic.
- Amor del bueno, disney y maltrato, part II. Psico Woman
- Donde hay celos no hay amor. Asadaf.
- El amor romántico y sus mitos. Asadaf.
Portals web
- Ni bella, ni bèstia. Espai jove en el qual tant nois i noies joves com mares o pares, professorat, etc, poden explicar els seus dubtes en relació a les relacions de parella, afectives i sexuals i on s’ofereix escolta i ajuda per solucionar-los.
- “Por los Buenos Tratos“. Web adreçada a noies i nois joves per a la millora de les relacions interpersonals i la prevenció de la violència interpersonal, especialment, a l’àmbit de la parella.
- «Mi novio me controla». Web amb molts recursos per prevenir la violència masclista.
Pel·lícules i vídeos
- A tres metros sobre el cielo.
- La Bella i la Bestia.
- La Saga Crepúsculo.
- Tengo ganas de ti.
- Querernos bien.
- «¡VAYA NOCHE!». Curtmetratge de SEXus per prevenir les violències masclistes i LGTBI+fòbiques entre joves i sensibilitzar sobre la diversitat sexual, afectiva i de gènere.
Literatura
- Còmic “Boja per tu”. Cristina Durán i Miguel A. Giner Bou: Una historieta gràfica molt pedagògica sobre una situació de violència de gènere en l’adolescència.
- El futuro es femenino: cuentos para que juntes cambiemos el mundo, Sara Cano, Nube de Tinta. Recull de 8 contes il·lustrats per diverses il·lustradores. Els contes reflecteixen situacions de la vida quotidiana, mostrant protagonistes que s’apoderen davant de situacions masclistes injustes.
- La Ventafocs ja no creu en prínceps blaus. Nunila López i Myriam Cameros, Ed. 96. Versió moderna, realista i humorística sobre les relacions de parella basades en el mite de l’amor romàntic.
- Què tinc ací baix?, Rosa Sanchís i Enric Senabre, Nórdica. Llibre fantàstic per l’educació afectiva i sexual dels i les adolescents: resol dubtes, genera debat i desperta l’esperit crític respecte a qüestions amoroses, sexuals i de gènere.
- Diari vermell de la Carlota, Gemma Lienas, Empúries, 2004. Descobrim les reflexions de la Carlota al voltant de temes com la passió, l’amor, els sentiments, el sexe, el plaer i les relacions. Novel·la sense tabús que ofereix opcions de conversa i debat.
- Diari vermell del Flanagan, Andreu Martin i Jaume Ribera, Estrella Polar. Versió del Diari Vermell de la Carlota a través del Flanagan, xicot de la Carlota. Reflexions sobre experiències i dubtes afectius i sexuals. S’hi tracten temes ben diversos.
- Diari blau de la Carlota, Gemma Lienas, Empúries, 2004. La Carlota parla de violència de gènere i violència escolar a partir de testimonis que va recollint. Bona lectura per generar debat.
Programes
- SAH Joves. Atén els joves i adolescents que comencen a mostrar comportaments abusius i violències masclistes, tant en àmbits de la parella, el familiar o el social, com són l’assetjament (bullying) escolar o sexual, i evitar-ne així la cronificació en el temps.
Altres recursos
Fitxes pedagògiques relacionades:
Altres fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.