Situació
La interacció amb l’art té múltiples beneficis per als infants i joves: afavoreix el desenvolupament dels sistemes sensorial i cognitiu, de la sensibilitat, la imaginació i la creativitat. És també una manera de fomentar la intuició i d’altres competències simbòliques més enllà del llenguatge i la lògica. Però a banda de totes aquestes aportacions que afavoreixen el desenvolupament educatiu i personal dels infants i joves, l’art ens ajuda a desconnectar i a evadir-nos però també a connectar amb nosaltres mateixos i amb el món. És també un mitjà d’expressió universal que no entén d’edats, gèneres ni de classes. Tot i que dins el sistema educatiu formal hi ha un petit espai per les arts plàstiques i musicals, podem parlar de certes desigualtat d’accés a l’art en el context social actual. És per això que us animem a endinsar-vos al món artístic amb els vostres tàndems.
Finalitats/Objectius
-
Fomentar qualsevol tipus d’expressió i creació artística: música, dibuix, pintura, etc.
-
Posar els infants i joves en contacte amb els elements artístics del barri i la ciutat: arquitectura i monuments, paisatgisme, museus, joieria, moda
-
Descobrir-los diferents manifestacions, obres o corrents artístiques històriques d’arreu del món; gràcies a les tecnologies això és perfectament possible avui en dia
-
Fer que puguin accedir, conèixer i, si ho volen, posar en pràctica, diferents varietats d’art més enllà del que treballen a l’escola
-
Animar-los a què l’art formi part de la seva vida com a via d’expressió i entreteniment
Coses que podeu fer
El terreny de l’art és infinit i hi ha tantes propostes artístiques com persones. No obstant, a continuació us donem algunes idees perquè exploreu durant el camí del vostre acompanyament.
-
En primer lloc, si com a mentors teniu alguna habilitat artística, no dubteu en compartir-la amb el vostre tàndem i donar-li l’oportunitat d’aprendre; però també a l’inrevés, si el vostre tàndem té destresa en alguna disciplina, podeu demanar-li que us n’ensenyi. Recordeu que la mentoria és un procés d’aprenentatge mutu i recíproc
-
Una altra opció és posar-vos d’acord en una determinada activitat artística que cap dels dos sapigueu i que vulgueu aprendre i fer-ho de manera conjunta. És una oportunitat pels dos per començar a aprendre alguna cosa que desitgeu però que mai trobeu el moment de fer!
-
Si esteu indecisos, o us agrada més d’una activitat, podeu fer tastets de diferents sectors artístics i fins i tot buscar tallers d’un dia o dos que s’ofereixin de manera gratuïta als diferents equipaments de què disposa la ciutat
-
Embranqueu-vos en un projecte artístic en comú: fer un diari visual del vostre recorregut com a tàndem, fer un haiku cada dia de la vostra trobada, jugar a fer “cadàvers exquisits” i recopilar-los, fer un collage amb els millors moments de la vostra relació, crear una coreografia amb diferents estils musicals…
-
Elaboreu un regal artístic per a un amic, amiga o membre de la família: un petit vídeo, un poema il·lustrat, un braçalet de macramé… I animeu-vos a fer el mateix dins el tàndem pel dia que us hagueu d’acomiadar, així us quedarà un record l’un/a de l’altre/a
-
A través dels mapes de recursos, l’agenda cultural i també intercanviant interessos i fent recerca conjunta, planificar sortides i visites a aquells llocs vinculats a l’art que us interessin, incloent espectacles gratuïts de cinema, teatre, música, dansa, etc. Demaneu a la vostra referent si necessiteu entrades per a algun espectacle o exposició, potser us podem ajudar!
-
Parlar d’art: compartir els vostres gustos pel que fa a la música, la pintura, la dansa i tots els camps artístics. Us podeu fer grans descobriments l’un a l’altre!
-
Participar a la festa Acompany’Art de final de curs, on diversos grups i tàndems artístics mostraran les seves produccions (arts plàstiques i escèniques). Si us animeu, podeu presentar alguna cosa, impartir un taller o, si més no, podeu practicar les vostres destreses com a flamants crítics d’art!
La postura més recomanable
Cal recordar que l’expressió artística està a l’abast de tothom. A vegades, pensem que no podem concebre creacions artístiques perquè no en sabem o no tenim talent. I és important, en aquest aspecte, recordar als infants i joves que l’expressió artística és una cosa totalment subjectiva i no hi ha obres bones ni dolentes, correctes ni incorrectes. Que puguin expressar-se artísticament de manera lliure és també una bona manera de fomentar l’autoestima i l’autonomia.
A tenir en compte
-
L’art no ha de tenir com a objectiu la bellesa o complaure els altres. És un espai per experimentar mitjançant molts tipus de llenguatges. Parleu-ne amb el vostre tàndem i veieu quins prejudicis o limitacions hi veieu
-
Hi ha moltes formes d’art, no només el que normalment entenem com a “alta cultura” i que es troba dins el museu. Ens podem preguntar perquè hi ha obres d’art que es venen per milions d’euros i d’altres que són considerades artesanies i que se’ls dóna molt poc valor. Relacioneu aquesta reflexió amb el que li agrada al vostre mentorat o mentorada: música, pel·lícules, fotografies… i poseu en context altres expressions artístiques d’altres contextos culturals i històrics. Quina relació té la poesia amb el rap o les pintures rupestres amb SnapChat? Quina història hi ha darrere de cada producció artística?
-
Atreviu-vos a explorar llenguatges artístics que potser son més desconneguts per vosaltres, com per exemple la poesia o l’escultura. Mireu què en sabeu i què us queda encara per conèixer, tot revisant els propis prejudicis
-
Quan el vostre tàndem utilitzi les eines artístiques (per exemple, si us regala un dibuix o un collage fet per ell/a mateix/a), no us quedeu amb el resultat estètic del producte, pregunteu-li com ho ha fet, què l’ha inspirat a fer-ho, què ha volgut expressar, si s’ho ha passat bé… Aprecieu l’obra per l’esforç fet en elaborar-la i pel gaudi o les emocions que desperta. Us podeu preguntar les mateixes coses quan observeu l’obra d’art d’altri. Amb això, podeu estirar el fil i aprendre a fer de crítics i crítiques musicals o teatrals!
Preguntes a plantejar-se
-
Quins coneixements tinc jo mateix/jo mateixa sobre art? M’interessa?
-
Quins prejudicis tinc jo mateix/a? Quines preferències personals?
-
He experimentat diferents llenguatges artístics? Si ho he fet, quins beneficis n’he extret, més enllà del producte final?
-
Sóc espectador/a d’espectacles de diferents disciplines? Podria buscar quina oferta cultural gratuïta hi ha al meu barri o ciutat i obrir-me a noves coses?
-
Quins sentiments tinc en relació a la meva pròpia capacitat artística? Em fa vergonya fer-ho malament?
Recursos pedagògics i temàtics
-
Canal de Youtube sobre història de l’art. La Gata Verde.
-
Canal de Youtube amb molts tutorials de pintura. Wow Art.
-
Dos canals de Youtube que exploren alternatives arquitectòniques (anglès): https://www.youtube.com/channel/UC8EQAfueDGNeqb1ALm0LjHA i https://www.youtube.com/channel/UCoNTMWgGuXtGPLv9UeJZwBw
-
Museus i sales d’exposició temporals més importants de Barcelona
-
Museu de la Música (gratuït tots els dijous)
-
Arxiu Fotogràfic de Barcelona (inclou exposicions virtuals)
-
Dones artistes (blog)
Altres recursos
Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.