Fi de l’acompanyament

Quan l’acompanyament acabi, caldrà separar-se. És un moment clau, i no és el més senzill. Cal dir adéu a la família i l’infant o jove amb el que us heu trobat durant tot el curs… és millor no fer-ho de cop, en un dia; s’ha de preparar a l’infant suaument, en vàries sessions.

També és el moment d’explicar-li que a partir d’ara se n’haurà de sortir sense tu…

Podràs reprendre les necessitats i les expectatives que havíeu previst en les primeres sessions i parlar de l’experiència que acaba i de com l’heu viscut cadascun dels dos. 

 

Finalitat

  • Finalitzar de manera agradable l’acompanyament.
  • Identificar i valorar els avenços realitzats.
  • Preparar al jove a sortir-se’n sense tu, valorar el que ha quedat ( això es el que li donarà suport per seguir el seu propi camí).

Per tal de permetre’t fer el pont amb l’infant/jove i la família, propicia un apropament informal (no oblidis que està fent els balanços de final de curs en tots els sentits).   

 

Coses que podeu fer

  • Fer una llista dels millors moments de l’acompanyament per a l’infant/jove, però també per a tu com a voluntari/a; parlar igualment dels moments més difícils, dels vostres sentiments recíprocs.
  • Veure que ha après l’infant/jove al llarg de l’acompanyament, dir-li que tu també has après (les descobertes, les coses fetes junts, les maneres de fer, els intercanvis, etc.)
  • Fer cadascun un dibuix o redactar un text descrivint l’acompanyament que ha tingut lloc i després presentar-lo a l’altre i comentar-lo…
  • Reprendre les necessitats i expectatives formulades i escrites a principis de curs i comentar el que ha estat atès, el que falta per aprofundir. Valorar els coneixements de l’infant/jove, dir-li que tens confiança en ell/ella i que ha après la metodologia, la qual cosa li permet ser una persona més autònoma.

 

Preguntes per plantejar-se

Això no és un interrogatori per a l’infant/jove! Tot i així, pot ser útil preparar-te, per animar la conversa o per explorar múltiples camps sobre els quals l’acompanyament ha pogut tenir un impacte.

                                                                                         

L’esfera escolar

  • Quines evolucions hi ha hagut de les percepcions i representacions de l’infant/jove en relació amb l’escola? Amb l’èxit escolar? Quina evolució hi ha hagut del seu lloc en l’escola: en relació amb el professorat, amb els seus companys/es?
  • En relació amb els estudis: els seus punts forts i els seus punts febles són els mateixos? Ara reconeix alguns dels seus punts fort i febles?
  • Quines modificacions hi ha hagut dels seus centres d’interès a l’escola i fora de l’escola?

 

L’organització del treball personal

  • Quines evolucions hi ha hagut? (lloc de treball, temps d’oci, TV…) Se sent més autònom en l’organització del seu treball? (carpeta/ llibreta/ agenda…)
  • Les seves fonts: domina millor les TIC? Si no disposa d’un ordinador, ha identificat en el seu barri algun lloc en el qual pugui utilitzar Internet?

 

La ciutat: Les percepcions de l’infant/jove del seu lloc en la ciutat

  • La mirada del nen/jove sobre el seu barri i la seva ciutat han canviat? La seva mobilitat s’ha desenvolupat? Quines sortides heu fet junts?
  • Coneix millor el seu barri i la seva ciutat (centres culturals, història del barri, biblioteques, activitats o centres pels infants o joves…)?
  • Utilitza amb més assiduïtat els transports públics? Per anar a on?

 

Postura que s’ha d’adoptar

  • És l’hora de dir «adéu», de fer els últims consells: no estiguis trist! I escull un lloc «xulo» per aquests intercanvis (un lloc nou, un parc, …): gaudiu i acabeu amb un bon moment.
  • Caldrà valorar l’acompanyament i la fi de l’acompanyament sota el lema «ara et toca a tu». A partir d’ara, l’infant/jove podrà aprofitar les dues hores de l’acompanyament per fer coses per a ell/ella i per sí mateix… i potser més endavant acompanyarà al seu torn també a altres infants!
  • No dubtis en posar en relleu allò que tu has après d’ell o ella, de la mateixa manera que allò que ell mateix ha après al llarg de l’acompanyament, remarcant la importància d’aquesta trobada per a tots dos.
  • També és important fer un petit balanç amb els familiars de l’acompanyat/da; portar-los a la última sessió. Preguntar-los què han pensat d’aquest acompanyament, allò que els ha pogut aportar, allò que han notat del seu fill/filla.

 

Atenció!

– És important que hagis decidit per a aquesta última sessió si finalitzes l’acompanyament o si vols continuar. Sigues prudent amb els teus compromisos; moltes coses poden canviar durant l’estiu, no prenguis el risc de decebre l’infant/jove. No dubtis de parlar-ho amb el teu referent d’Afev.

Si finalitzes l’acompanyament, pots, no obstant, continuar en contacte per e-mail o per telèfon amb l’infant/jove, tenir novetats seves de tant en tant i donar-li les teves dades de contacte (és una opció personal).

– Preveu al teu referent Afev de la teva última sessió de l’acompanyament, podrà també fer el pont amb el nen/nena i la família.

– Si perceps una certa frustració a la fi de l’acompanyament, és normal!!! Els estudiants són els que pitjor poden avaluar la seva acció. No et focalitzis en la progressió de les notes: hi ha altres coses que han passat gràcies al teu acompanyament!! De vegades cal temps per canviar les coses.

 

Recursos

– El teu referent Afev.

– El professor/a referent (si fas l’acompanyament en un centre escolar) que et permetrà tenir perspectiva i, potser, veure les coses positives.

– El mòdul de formació «intercanvi de pràctiques» (pots abordar la qüestió amb el formador per tal de preparar aquest moment).

– Els antics voluntaris (o el teu referent Afev).

– El facebook @AfevCat i els testimonis d’altres voluntaris.

 

Beneficis col·laterals:

– Fer el balanç dels objectius inicials i del contingut de l’acompanyament.

– Facilitar les iniciatives de l’infant/jove i de la família després de la fi de l’acompanyament.

– Deixar l’infant/jove acompanyat en situació de confiança en ell mateix i autonomia per a la continuació del seu recorregut educatiu.

 

Altres recursos
Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te
a la nostra newsletter

mantingues-te informat sobre tot
el que succeeix a enTàndem



 

Subscriu-te!