Com afrontem el bullying o l’assetjament escolar

Situació

Els centres educatius permeten que l’alumnat obtingui, a més de la base de coneixements que ha de desenvolupar, una gran varietat d’aprenentatges, habilitats socials i experiències enriquidores. L’escola és un lloc de sociabilització, on es creen amistats i on es fomenta el coneixement. En aquest espai es promou la igualtat en les relacions humanes i la simetria entre tots i totes.

No obstant això, els centres educatius tenen una cara menys visible on, en certes ocasions, les dinàmiques socials entre l’alumnat s’allunyen d’aquest model d’horitzontalitat i es creen situacions de desigualtat i discriminació.

Les situacions de bullying són fenòmens molt freqüents als centres educatius i com a persona voluntària, et podries enfrontar al fet que el teu tàndem formi part d’una dinàmica de bullying, bé com a víctima, testimoni o com a agressor.

En aquesta fitxa pedagògica definirem el fenomen de l’assetjament escolar, les seves causes i les seves conseqüències, i sobretot et donarem eines i recursos per a poder tractar aquesta temàtica amb el teu tàndem. Mai dubtis de parlar-ho i demanar consells al teu referent!

 

¿En quines situacions estem parlant de bullying?

El maltractament entre iguals, assetjament escolar o més conegut com a bullying, es desenvolupa en circumstàncies específiques: parlem d’assetjament escolar quan es dona una dinàmica grupal en un context educatiu, en el qual una o més persones agredeixen amb qualsevol mena de violència a un company o companya de classe de manera reiterada i prolongada en el temps. Es crea llavors un marc de desequilibri de poder i existeix la intencionalitat de fer mal.

 

  • És una dinàmica que té lloc a l’entorn escolar o de manera virtual
  • És una dinàmica grupal: diversos actors entren en joc, tant la persona que comet l’agressió com la que la rep, i els testimonis.
  • És una situació que es prolonga en el temps: el conflicte ha de tenir lloc de manera reiterada i prolongada en el temps perquè es parli d’assetjament escolar.
  • És una conducta violenta: o bé de manera verbal, social o psicològica (en el 90% dels casos); o física, en els (10% restants).
  • S’estableix una dinàmica de desigualtat: en una situació de bullying, es desenvolupa un sistema de dominació i de submissió per part d’una o diverses persones sobre una altra. Es creen relacions desequilibrades de poder entre la persona que comet l’assetjament i la persona que la rep i existeix la intencionalitat de fer mal.
  • Falta de límits: moltes vegades, un gran nombre de persones està al corrent d’aquesta situació, tant la persona que comet l’assetjament i la víctima, com els testimonis, que com veurem a continuació són persones claus en aquestes dinàmiques.

Una dinàmica de bullying es construeix amb diverses persones que poden tenir rols diferents: la víctima, el testimoni i l’agressor. Són aquests 3 rols que solem identificar en una dinàmica de bullying i coneixent les característiques de cadascun podràs identificar si el teu tàndem està en una dinàmica d’aquest tipus. Tot i això, totes les persones que formen part d’un sistema de bullying solen tenir por, solen tenir una autoestima baixa i no saben posar límits.

Per això, cal evitar categoritzar i esencialitzar a les persones en el seu “rol” en el “sistema bullying”. A més, totes/s podem ocupar cada rol.

  • En un sistema de bullying la persona víctima se sent culpable, s’aïlla, no vol compartir el que viu per por, per vergonya i perquè pensa que ho mereix.
  • Un testimoni veu la situació i té por de patir violències també o estar exclòs del grup. Té la capacitat de transformar la situació, però poques vegades fa costat a la víctima perquè no sap què fer perquè la situació s’aturi.
  • L’agressor es caracteritza pel seu poder social i d’actuació però fa una mal ús d’aquest poder, no sap relacionar-se de manera positiva amb els altres. Té dificultats per a identificar-se amb l’altre i sentir empatia. Molts agressors van passar per situacions de violències

Algunes xifres de bullying a l’Estat Espanyol:

  • 1 de cada 5 nens escolaritzats afirma haver patit bullying a l’Estat Espanyol i només el 15% de les víctimes s’atreveix a explicar-ho a familiars o professors.
  • Gairebé 1 de 2 nens i nenes asseguren conèixer casos de bullying al seu centre escolar.
  • 3 de cada 10 pares i mares asseguren que els seus fills o filles han patit bullying.
  • El 70% dels espanyols i espanyoles creuen que els centres educatius intenten amagar situacions d’assetjament perquè no es doni una mala imatge del centre.

 

¿Què podeu fer?

1. Adaptar l’espai del tàndem a la realitat del bullying.

Què t’ajudarà a detectar una situació d’assetjament escolar?

  • Estar atent/a als canvis físics, canvis emocionals i/o canvis de comportaments del teu tàndem.
  • Estar sempre obert/a a la conversa: fer preguntes a la teva mentorada/o, a la família, als responsables de la AFEV i posar-te en contacte amb les persones responsables si sospites d’una situació de violència: els teus referents de l’AFEV es posaran en contacte amb els referents educatius, l’escola, els serveis socials… No dubtis mai a demanar ajuda!

Quan ens adonem que el nostre tàndem forma part d’una dinàmica de bullying i que els responsables educatius estan avisats podem actuar. Com a mentor o mentora podem acompanyar-li a superar la situació, ajudar-lo i sobretot evitar alimentar aquestes situacions tenint un acompanyament adequat en funció de la seva situació.

Si el nostre tàndem és agressor és molt important que ell s’adoni que no té una conducta adequada. Per això es pot acompanyar a responsabilitzar-se i actuar.

Per a això se li poden fer preguntes i obrir un diàleg per a reconèixer amb ell l’impacte generat:

  • Com creus que l’altra persona se sent quan actues així?
  • Què sents tu i què sent l’altra persona?
  • En el seu lloc, tu com et sentiries?

No cal culpabilitzar sinó responsabilitzar explicant que ell pot actuar, pot canviar la situació. En efecte, si ell canvia de comportament podrà aprendre de la situació, se sentirà millor. Entendrà millor els sentiments dels altres i tindrà relacions més sanes en el futur.

Si el nostre tàndem és víctima de bullying, l’important és posar fi al seu silenci i fer-li entendre que el que viu no és normal. Cal aclarir que la culpa no és seva, ajudar-lo a verbalitzar el que està passant. Juntes/us podeu planificar accions, estratègies i provar-les (ha de ser el teu tàndem qui protagonitzi aquestes estratègies per a ajudar-lo a agafar confiança).

Aquí tens preguntes que pots fer al teu tàndem si notes que està mal a causa del col·legi. Això li permetrà afrontar la situació i us permetrà començar a trobar estratègies (com i a qui demanar ajuda, per exemple).

  • Amb qui estàs trobant dificultats en aquests moments?
  • Quines són les coses difícils del dia a dia en el col·legi/institut?
  • Qui està al teu voltant quan les coses es posen difícils?
  • Amb qui t’agradaria relacionar-te ara perquè et donin suport?

També hauràs d’assegurar-te sempre del benestar del teu tàndem quan estigui amb tu: ell o ella ha de sentir-se estimat, segur, còmode, valorat per les seves diferències, mai jutjat. Una víctima de bullying sol sentir-se culpable, evitem culpabilitzar-li i ajudem-lo a reconèixer que d’aquestes situacions es pot aprendre. Cal donar-li o buscar amb ell suport, recursos o ajuda psicològica, contactar amb l’escola i buscar aliances.

Si el teu tàndem és testimoni d’una dinàmica de bullying segurament té por de parlar. Ha d’aprendre que denunciar una violència no és ser un acuseta sinó ser solidari i just. El que està passant l’afecta i és important actuar. Caldrà parlar del que és una injustícia també (pots comptar experiències teves per a implicar-te, així el teu tàndem podrà identificar-se millor i sentir-se en confiança).

Pots preguntar-li què podria fer per a sentir-se diferent i canviar la situació. El teu tàndem té valor i poder, caldrà fer-li entendre això. Amb ell podràs animar-li a preocupar-se pels altres, a sentir empatia i a posar-se en el lloc de l’altre: perquè fer costat a qui sofreix és ser un aliat/da.

També si vols i en funció de la dinàmica del barri en el que fas el teu acompanyament pots proposar dinàmiques relacionades al tema del bullying. És una altra manera d’obrir la conversa sobre aquest tema. Permet detectar situacions de bullying i també sensibilitzar, educar sobre això. Cal no oblidar que el tàndem és un lloc de trobada i que com més interactuem més fàcil serà posar-nos en el lloc dels altres i generar solidaritat.

Pots trobar dinàmiques i jocs a l’apartat “Recursos” d’aquesta mateixa fitxa pedagògica.

2. Posar en marxa objectius educatius per actuar contra el bullying

Durant tot l’acompanyament pots posar en marxa diversos objectius educatius per evitar alimentar les situacions de bullying i donar eines al teu tàndem. Per exemple:

  • Valorar la comunicació i el vincle: has de fer del tàndem un espai còmode i segur per a permetre la conversa. Pots preguntar al teu tàndem què tal el seu dia, què tal a casa, què tal a l’escola… T’animem a parlar de la teva pròpia experiència, de les dificultats que vas tenir quan eres més jove perquè el teu tàndem pugui identificar-se i sentir-se sentit.
  • Valorar la diferència i la diversitat: fent descobrir al teu tàndem persones, cultures, músiques o menjars diferents. És important fer-li descobrir que les nostres diferències ens fan més fortes. Podràs veure amb ell o ella:
    • Què són els estereotips: atribucions generalitzades de determinades característiques d’alguns membres d’un grup al conjunt dels mateixos.
    • Què és un prejudici: una actitud hostil i desconfiada cap a alguna persona que pertany a un col·lectiu, simplement per la seva pertinença al mateix
    • Què és una discriminació
  • Educar en la intel·ligència emocional: no és fàcil aprendre a reconèixer els nostres sentiments, saber que tots són importants, que tots tenen valor i que cal expressar-los per a sentir-se bé. Amb tu, el teu tàndem podrà aprendre que és important saber dir com ens sentim, escoltar als altres, expressar coses positives i negatives en veu alta, entendre el que és just-injust, agradable-desagradable, perillós-segur. Podràs treballar les diferents emocions que existeixen i les habilitats socials. Recorda educar en l’exemple (el que faig) més que pel discurs (el que dic): el teu tàndem aprendrà més sentint-te parlar de les teves emocions i veient-te actuar amb aquesta mena de comunicació i manera de relacionar-te amb ell o ella que escoltant explicacions
  • Educar en l’empatia: L’empatia és la capacitat de posar-se en el lloc dels altres sense confondre’s amb l’altra persona. Podeu veure junts aquest vídeo explicatiu. Treballar l’empatia amb el teu tàndem li permetrà entendre les emocions dels altres, tenir el vocabulari per a expressar-les i entendre per a què serveixen. També es poden fer jocs basats en el col·lectiu (jocs de taula o d’esport), en la cooperació, durant els quals integrem a gent que no coneixem, es pot jugar a llegir la cara dels altres per a saber que senten…

Si junts/es podeu dir com us sentiu, què penseu… podràs veure si li està passant alguna cosa, entendre què li passa i si hi ha algun problema. Podràs buscar solucions amb ell, parlar de les conseqüències d’aquestes solucions i així donar-li eines d’acció.

Aquí tens una llista de pàgines web que et donen idees de jocs per a treballar i desenvolupar l’empatia amb joves:

 

Recursos 

Dinàmiques i jocs

Aquí tens una idea de rol playing per al grup del tàndem: ens dividim en 4 grups per a fer petites obres de teatre. L’objectiu és explicar un dilema. En aquest cas: el dilema de l’exclusió. Entres a classe i veus que hi ha un grup de persones que estan fent bromes sobre una altra persona. Són bromes que fan gràcia a unes persones i danyen molt a altres persones.

Opció 1: no fas res

Opció 2: t’ajuntes al grup

Opció 3: faig alguna cosa perquè pari la situació

Opció 4: cantonada oberta

Preguntem als xavals el fet que es col·loquin en 1 de les 4 cantonades de la situació i que expliquin la seva elecció. Donem la benvinguda a cada de les 4 cantonades i debatem de totes les situacions. L’última etapa és fer una obra de teatre amb les 4 diferents situacions.

Aquí tens idees de recursos que es poden fer per a tractar el tema de manera indirecta i lúdica.

Aquí tens una llista de pàgines web que et donen idees de jocs per a treballar i desenvolupar l’empatia amb joves:

Llibres

  • Jan De Kinder. “Rojo o porque el bullying no es divertido” Ed. Tramuntana.
  • Elisenda Roca. “¡Pim¡Pam¡Pum” Ed. Bambú
  • Alicia Borrás. “Nata y Chocolate, Invencibles!” Ed. Anaya
  • Isabelle Arsenault. “Jane el zorro y yo” Ed. Salamandra Graphic
  • R.J. Palacio “Wonder la lección de August” Ed. Nube de Tinta
  • Lyona, Marc Torrent “Mochilas” Ed. Destino

Pel·lícules

  • Stephen Chbosky (2017) Wonder
  • Antonio Bayona (2016) Un monstruo viene a verme
  • Barry Jenkins (2016) Moonlight
  • Francisco Espada (2015) El país del miedo
  • Ben Chanan (2015) Cyberbully
  • Michel Franco (2012) Después de Lucía
  • José Corbacho, Juan Cruz (2008) Cobardes
  • Larry Leichliter, Bill Melendez (2006) ¡Es un abusón, Carlitos!: Curtmetratge (https://www.filmaffinity.com/es/film994639.html)
  • Lee Daniels (2009) Precious
  • Nic Balthazar (2007) Ben X

Vídeos 

Plataformes, articles, apps o pàginas web

Altres recursos

Fitxes pedagògiques relacionades

Si necessites idees per a organitzar diferents activitats durant el teu acompanyament et recomanem que visitis l’Acompanyateca.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



    He llegit i accepto la Política de privacitat.

    En compliment del Reglament General de Protecció de Dades, us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.