Jugar junts

El joc és una activitat essencial pel desenvolupament de l’infant. Té un objectiu de  diversió que fa intervenir la sensació de plaer però que, a la vegada, crea experiències que poden ésser fonts d’aprenentatge.

 

El sentit de jugar

  • El joc pot ser un bon mitjà per a la creació de vincles! Principalment per establir contacte i conèixer l’infant, relaxar l’atmosfera durant les primeres sessions quan s’és més tímid. Es juga per tal de descobrir els seus centres d’interès: m’agrada, no m’agrada, somio amb…, odio …
  • Permet donar ritme a una sessió de dues hores. El joc permet a l’infant relaxar-se i alliberar-se desprès d’un període més o menys llarg de concentració: deures, lectura, …
  • Permet respondre d’una manera lúdica a les dificultats de l’infant. El joc del Memory per treballar la concentració, el Jungle Speed o el joc del Uno per treballar els reflexes .. El joc és una possibilitat d’aprenentatge important que pot desenvolupar elements de saber estar i saber fer. No és suficient per l’aprenentatge, però és una eina.
  • El joc també pot permetre desenvolupar altres valors a part de la competició. A més dels jocs clàssics basats en la competitivitat, alguns jocs obliguen als participants a inventar lògiques de cooperació i construcció col·lectives.

 

L’interès del joc

A tots els infants els agrada jugar. El joc permet abordar diversos aspectes com:

– el respecte d’una regla, però una regla no és una llei: és transformable, negociable: es poden fer trampes…

– l’aprenentatge de la decisió

– el terreny de les temptatives possibles: al joc es poden intentar coses, donat que el joc no tindrà gairebé conseqüències. Es té el dret de “perdre” en contrast amb l’escola (aprendre a perdre).

 

Com

  • Diversificar els jocs! S’ha d’arribar a fer que es desconnecti de la seva consola: jocs de societat, jocs cooperatius, activitats lúdiques a internet com Google Earth, inventar-se’n un…
  • Anar a la ludoteca per descobrir-ne de nous, una sortida al Saló de la Infància…
  • Estar informat dels projectes de sortides col·lectives proposades per l’equip de l’Afev: joc de pistes, festa de la solidaritat,…

 

Aspectes a tenir en compte

  • No pretendre aconseguir sigui com sigui un objectiu pedagògic al joc. Juguem TAMBÉ per relaxar-nos, per plaer.
  • Aneu amb compte de no utilitzar el joc com a “moneda de canvi”, com per exemple: “si fas els deures, desprès anirem a jugar”.
  • Adoptar una postura que afavoreixi la diversió i el respecte: competició no és humiliació!
  • L’infant pot no comprendre el sentit del joc si les seves expectatives es concentren únicament a l’àmbit escolar. Totes les famílies són marcades per aprenentatges informals, però aquests són diferents a cada llar, inclús a cada societat. Així mateix en algunes famílies, el joc potser que no sigui valorat per les seves pràctiques educatives, per altres és violent (exemple: el joc d’escacs a la cultura dels països de l’Est,…)
  • No fingir sempre que es perd! (en general es nota).

 

Recursos:

– L’Afev disposa d’un recull de jocs en paper els qual podeu demanar sempre que voleu.

– Les ludoteques: guia.barcelona.cat/es/llistat?tipuscerca=generica&cerca=ludoteca per trobar la ludoteca més propera i veure-hi les activitats relacionades.

– www.superjocs.com/jocs/infantils/ on trobareu jocs per a tots els gustos: de memòria, d’habilitats, d’esports, …

www.nicoland.es

www.elhuevodechocolate.com

www.joves.org

www.jouscout.com

– Llibres d’activitats varis…

 

I també:

  • Jugar al scrabble
  • Participar a un joc de pistes pel barri
  • Participar a un joc cooperatiu de tarda
  • Practicar un esport en equip
  • Anar a la ludoteca
  • Anar al parc, espais per jugar a l’aire lliure
  • Crear un joc propi amb regles pròpies
  • Mostrar altres aplicacions a l’ordinador a més dels videojocs: Google Earth, Wikipedia,…

 

Altres recursos
Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te
a la nostra newsletter

mantingues-te informat sobre tot
el que succeeix a enTàndem



 

Subscriu-te!