Situació
Avui en dia, per incloure’s a la societat del coneixement, l’aprenentatge acadèmic ofert a l’escola no és suficient. La curiositat, la mobilitat, la descoberta de l’entorn proper i no tan proper, els nous centres d’interès, la capacitat de comunicació, de seguiment, el domini de les TIC… són també competències transversals que s’han de desenvolupar i fomentar, i que contribueixen a l’obertura de l’infant o jove que acompanyes.
La primera obertura, de fet, és l’experiència d’intercanvi que l’infant o jove realitza amb tu (i viceversa). Tot allò que tingui a veure amb iniciar-se i conèixer coses noves contribueix a l’autoestima de l’infant o jove i a modificar les percepcions del seu lloc a la ciutat. Si l’infant o jove que acompanyes és nouvingut (de primera, segona o tercera generació), l’obertura es presenta com una oportunitat per ambdós d’enriquir-vos culturalment: quina sort!
Finalitats
- Fomentar la curiositat de l’infant, ampliar els seus centres d’interès fent que descobreixi indrets, pràctiques,…
- (Re)descobrir el seu barri i els seus equipaments (biblioteca, centre social, club esportiu,…) però també barris desconeguts
- Treballar la mobilitat perquè conegui millor la seva ciutat i utilitzi amb més assiduïtat els transports públics
- Obrir-se a allò que ell o ella considerava fins ara inaccessible
- Introduir una dinàmica que romandrà en l’infant o jove desprès de la fi de l’acompanyament: afavorir la seva inscripció a una activitat afí als seus interessos (esport, teatre)
- Familiaritzar-lo amb les tècniques d’informació i comunicació (punts d’informació al ciutadà, buscar per internet, xarxes socials virtuals com el Facebook, etc. (sobre la relació dels joves amb les xarxes socials, pots llegir aquest article)
Coses que podeu fer
Al llarg de les sessions, intenta esbrinar els interessos de l’infant o jove que acompanyes, fes que en conegui els teus.
Podeu començar per organitzar una sortida. Penseu en quin interès pot tenir fer-la: per alternar amb un acompanyament una mica massa centrat en l’escola; perquè el descobriment del seu entorn és prioritari (pel fet que surt poc amb la seva família), perquè és un apassionat del cinema, perquè se sent atret per l’artesania, perquè un museu programa una exposició relacionada amb el seu temari d’història…
I comenceu a planificar-la! Dins el seu barri, al centre, a la teva universitat, a llocs que siguin familiars per a tu, a llocs on mai hagis estat perquè pugueu descobrir-los conjuntament i de manera igualitària…
Esbrineu la programació cultural i prepareu conjuntament el trajecte, orientant-vos amb un mapa de la ciutat i determinant la manera com arribar-hi (a peu, en transport públic,…). Creeu el bon hàbit de fer participar l’infant o jove d’aquest procés perquè més endavant pugui repetir-ho sol o sola, una manera estupenda de fomentar la seva autonomia!
Algunes idees:
- Anar al cinema
- Visitar un museu
- Veure una obra de teatre
- Convidar-lo a que et faci escoltar la música que li agrada i a la inversa
- Veure una exposició
- Anar a la platja
- Visitar els bastidors d’un teatre
- Anar a la biblioteca de la universitat o a biblioteques municipals
- Visitar la redacció d’un diari
- Cuinar junts
- Participar a un taller de música
- Prendre fotos del seu barri o fer que en prengui del teu
- Participar en alguna activitat d’un centre cívic
En algunes d’aquestes activitats també podeu considerar prolongar la visita per poder visitar el darrere de l’escenari, els bastidors del teatre, preparar la visita amb un mediador cultural; participar a una visita col·lectiva o un esdeveniment organitzat per l’AFEV.
Fins i tot amb aquelles idees que l’infant o jove ha rebut com “això no és per mi”, troba els llocs i les pràctiques que puguin fer que es trobi còmode per tal d’imaginar com treballar-ho amb ell/ella.
Preguntes que pots fer-te
- És aquest el moment adequat per fer una sortida? Els pares o mares tenen confiança per deixar sortir l’infant del domicili sota la teva responsabilitat?
- Per què fer una sortida? Qui ho decideix? Cinema, jugar a bitlles, … altres activitats gratuïtes o quasi gratuïtes… vigileu que l’infant no gaudeixi només del fet de consumir aquesta sortida. Fer que ell o ella participi a la preparació de l’activitat
- L’obertura cultural sempre implica anar a algun lloc, desplaçar-se? Fer una sortida en si mateix ja és una garantia d’obertura? Hi ha moltes altres maneres d’obrir-se i pot fer-se també des del sofà!
- On anem? Anem a un lloc que ell o ella conegui o que li agradi o anem a un lloc desconegut? L’interessarà? Intentem fer-ne un vincle amb les sessions d’acompanyament (ex: si un dia preparem una exposició dels homes de Cromanyó per a l’escola, la propera sessió podem anar al museu d’història natural)
- Com hi anem? Deixem que l’infant organitzi el màxim possible de la sortida: que sigui ell qui cerqui els horaris d’obertura del museu i el preu de l’entrada (trucada de telèfon, recerca a internet), que s’informi de les exposicions temporals, i que organitzi el trajecte amb l’ajuda d’un plànol del transport públic
- Amb qui hi anem? El germà o la germana, la mare, el pare, estan interessats a venir amb nosaltres? I per què no amb un altre tàndem?
- I desprès? Eventualment escrivim les seves impressions, conservem el tiquet de l’entrada, podem escriure una publicació a Messagenes per compartir la nostra experiència amb els altres voluntaris/àries.
La postura més recomanable
- Romandre atents als centres d’interès de l’infant
- Parlar amb la família, eventualment proposar que us acompanyin o fer una primera sortida amb l’infant que li permeti desprès tornar a fer-la amb la seva família (aquesta vegada serà ell/a qui farà descobrir).
- Estar a l’aguait de l’actualitat cultural a la ciutat i en contacte amb l’AFEV: et proposem regularment sortides culturals i plans interessants
- Adoptar una postura oberta i de curiositat cap a l’infant i la seva família: quina és la seva cultura, religió, etc. No oblidis que la mentoria és una relació d’intercanvi on les dues persones sortiu guanyant i hi ha un enriquiment cultural mutu
A tenir en compte
- És important que les sortides estiguin preparades i valorades posteriorment, especialment per saber el que l’infant o jove n’ha tret. Aneu amb compte de no fer un seguit de sortides sense un objectiu precís que no afavoreixi l’intercanvi i que deixi a l’infant en una posició consumista. Per això podem escriure un diari per programar sortides i/o activitats en funció dels desitjos de cadascun
- Procureu sempre programar activitats realitzables en el termini de temps, de proximitat i de mitjans disponibles
- Vigileu amb la “pedagogització en excés”, a vegades està bé sortir, anar a veure una exposició sense fer d’això sistemàticament una activitat pedagògica després. Passar-s’ho bé amb l’únic propòsit de passar-s’ho bé també és important i pot suposar un temps de qualitat on enfortiu el vostre vincle i estrenyeu la confiança
- Intenta explicar bé als familiars la teva activitat. Potser els costarà trobar un sentit a la vostra sortida i pensaran que us heu de limitar al treball escolar o a quedar-vos al barri. Expliqueu-los les aportacions d’aquestes activitats en termes de desenvolupament de capacitats transversals, d’obertura cultural
- Feu signar l’autorització de sortida als pares / tutor legal i no utilitzeu un vehicle personal (no està permès)
Beneficis col·laterals
- Confiança en si mateix/a: es lluita contra el “no va amb mi anar a un museu”, “no va amb mi anar al centre”
- (Re)descobriment d’equipaments culturals del barri per a la família, sortides familiars sense l’estudiant
- Canvi d’opinió respecte el seu barri
- Valoració de la curiositat de l’infant vers la seva família, els seus professors
Recursos
- El teu/la teva referent AFEV
- El blog de l’AFEV, on teniu fitxes pedagògiques per organitzar diferents activitats, l’acompanyateca, i uns mapes del territori amb molts recursos (biblioteques, mediateques, centres de la ciutat, museus, teatres, cinemes, espais per practicar esports)
- Les activitats als taulells dels organismes locals (centres cívics, punts d’informació juvenils)
- Globalment totes les entitats de barri (biblioteca, ludoteca, esplais…)
- Internet: Google Earth, Wikipedia, webs de premsa, …
- Premsa (diaris gratuïts i altres)
Altres recursos
Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.