El joc és una activitat essencial pel desenvolupament de l’infant. Té un objectiu de diversió que fa intervenir la sensació de plaer però que, a la vegada, crea experiències que poden ésser fonts d’aprenentatge.
El sentit de jugar
- El joc pot ser un bon mitjà per a la creació de vincles! Principalment per establir contacte i conèixer l’infant, relaxar l’atmosfera durant les primeres sessions quan s’és més tímid. Es juga per tal de descobrir els seus centres d’interès: m’agrada, no m’agrada, somio amb…, odio …
- Permet donar ritme a una sessió de dues hores. El joc permet a l’infant relaxar-se i alliberar-se desprès d’un període més o menys llarg de concentració: deures, lectura, …
- Permet respondre d’una manera lúdica a les dificultats de l’infant. El joc del Memory per treballar la concentració, el Jungle Speed o el joc del Uno per treballar els reflexes .. El joc és una possibilitat d’aprenentatge important que pot desenvolupar elements de saber estar i saber fer. No és suficient per l’aprenentatge, però és una eina.
- El joc també pot permetre desenvolupar altres valors a part de la competició. A més dels jocs clàssics basats en la competitivitat, alguns jocs obliguen als participants a inventar lògiques de cooperació i construcció col·lectives.
L’interès del joc
A tots els infants els agrada jugar. El joc permet abordar diversos aspectes com:
– el respecte d’una regla, però una regla no és una llei: és transformable, negociable: es poden fer trampes…
– l’aprenentatge de la decisió
– el terreny de les temptatives possibles: al joc es poden intentar coses, donat que el joc no tindrà gairebé conseqüències. Es té el dret de “perdre” en contrast amb l’escola (aprendre a perdre).
Com
- Diversificar els jocs! S’ha d’arribar a fer que es desconnecti de la seva consola: jocs de societat, jocs cooperatius, activitats lúdiques a internet com Google Earth, inventar-se’n un…
- Anar a la ludoteca per descobrir-ne de nous, una sortida al Saló de la Infància…
- Estar informat dels projectes de sortides col·lectives proposades per l’equip de l’Afev: joc de pistes, festa de la solidaritat,…
Aspectes a tenir en compte
- No pretendre aconseguir sigui com sigui un objectiu pedagògic al joc. Juguem TAMBÉ per relaxar-nos, per plaer.
- Aneu amb compte de no utilitzar el joc com a “moneda de canvi”, com per exemple: “si fas els deures, desprès anirem a jugar”.
- Adoptar una postura que afavoreixi la diversió i el respecte: competició no és humiliació!
- L’infant pot no comprendre el sentit del joc si les seves expectatives es concentren únicament a l’àmbit escolar. Totes les famílies són marcades per aprenentatges informals, però aquests són diferents a cada llar, inclús a cada societat. Així mateix en algunes famílies, el joc potser que no sigui valorat per les seves pràctiques educatives, per altres és violent (exemple: el joc d’escacs a la cultura dels països de l’Est,…)
- No fingir sempre que es perd! (en general es nota).
Recursos:
-La Fanny, educadora social i antiga mentora, ens recomana els 4 millors jocs de taula per jugar amb el teu tàndem (els podeu demanar a l’AFEV).
– L’Afev disposa d’un recull de jocs en paper els qual podeu demanar sempre que voleu.
– Les ludoteques: guia.barcelona.cat/es/llistat?tipuscerca=generica&cerca=ludoteca per trobar la ludoteca més propera i veure-hi les activitats relacionades.
– www.superjocs.com/jocs/infantils/ on trobareu jocs per a tots els gustos: de memòria, d’habilitats, d’esports, …
– Llibres d’activitats varis…
I també:
- Jugar al scrabble
- Participar a un joc de pistes pel barri
- Participar a un joc cooperatiu de tarda
- Practicar un esport en equip
- Anar a la ludoteca
- Anar al parc, espais per jugar a l’aire lliure
- Crear un joc propi amb regles pròpies
- Mostrar altres aplicacions a l’ordinador a més dels videojocs: Google Earth, Wikipedia,…
Altres recursos
Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.