Posem en marxa la Plataforma Solidària de l’EEBE, l‘Escola d’Enginyeria de Barcelona Est de la UPC, un projecte que pretén crear un vincle entre la universitat (Campus Diagonal-Besòs de la UPC) i el territori on es troba (La Mina i el Besòs) mitjançant la col·laboració i sinergia entre l’estudiantat, el veïnat i el teixit social a través d’iniciatives com el voluntariat, l’economia social i solidària, esdeveniments estudiantils, projectes de participació i suport al veïnat vinculats amb l’enginyeria.
Què és i com ho farem?
El dimecres 6 de març vam celebrar una reunió per començar a pensar què i com volem fer la plataforma amb la participació de 10 estudiants i estudiantes, entitats d’estudiants (l’Assemblea de Dones FEEBE, el Front d’Estudiants EEBE i PUCRA), l’EEBE, la Fundació b_TEC (que impulsa el desenvolupament i la gestió del Campus Diagonal-Besòs) i l’AFEV.
La Plataforma Solidària neix amb el propòsit de ser un projecte per i de l’estudiantat de l’EEBE. Això significa que, sabem on ens agradaria arribar, però encara no sabem què i com ho farem perquè volem definir-ho entre totes, és a dir, segons les àrees d’interès i les necessitats dels i les estudiants. El mateix grup ens tornarem a trobar el 20 de març per concretar millor les idees que van sortir i marcar-nos un pla d’acció.
Per què fem una plataforma solidària?
Les universitats no són únicament llocs d’ensenyament, sinó també llocs de vida i convivència, d’aprenentatge informal i de trobada amb els habitants. És per això que aquestes institucions han d’obrir-se d’una manera més àmplia al territori que ocupen, apel·lant a la seva responsabilitat social i, recíprocament, el barri ha de contribuir al desenvolupament de la universitat.
La Plataforma Solidària de l’EEBE neix com a iniciativa de l’EEBE i la Fundació b_TEC en col·laboració amb l’AFEV per facilitar el compromís solidari de l’estudiantat i vincular universitat i territori, especialment en un campus que va ubicar-se prop de La Mina i el Besòs precisament amb aquest propòsit. De fet, l’escola ja està immersa en diverses iniciatives, encara que de moment arriben a pocs estudiants i a poques àrees del barri.
És per això que aquesta Plataforma pretén impulsar i expandir una major participació, actuant transversalment amb associacions de l’escola i del territori. Per saber si hi hauria una bona rebuda al campus i quins temes podria abordar la plataforma, hem fet una diagnosi on hem entrevistat fins a 220 estudiants i estudiantes.
La diagnosi indica que un 86% de l’alumnat creu que cal implicar-se en projectes al territori; la majoria té preferència per iniciatives que promoguin la defensa del medi ambient i un interès pel voluntariat social i lluita contra les desigualtats socioeconòmiques. El 93,8% de l’alumnat creu que cal implicar-se en projectes amb PIMES i el 85% amb projectes de reciclatge. També destaca una molt bona resposta en el cas de les noies, que s’han mostrat més disposades que els nois a participar, tot i que són minoria entre l’estudiantat de l’EEBE.
Un model d’èxit fronteres enllà
L’AFEV a França ha desenvolupat més de 15 plataformes de Compromís Solidari en diverses universitats amb el mateix objectiu, entre les que destaca la Universitat de Nice, Poitiers o Nanterre. En funció de l’ecosistema en el qual cada universitat està implantada (característiques i necessitats de l’estudiantat/territori), les plataformes s’han desenvolupat de manera diferent i amb diversos projectes de participació ciutadana.
Com a exemple, al campus de Poitiers s’ha creat un petit mercat social i solidari que posa a la disposició dels estudiants amb menys recursos productes locals, barats i ecològics. A Nanterre, els estudiants de dret fan permanències al campus per a assessorar el veïnat en els seus dubtes legals així com també es duen a terme jornades de descobriment del patrimoni històric local de la mà d’un historiador investigador de la universitat dirigides a les famílies del barri.
L’experiència a França demostra que el compromís solidari dels estudiants és un poderós impuls per a facilitar l’acostament entre la universitat i el territori. Així, nombrosos joves desitgen comprometre’s a través d’associacions o iniciatives del campus. Aquest compromís contribueix al desenvolupament de la vida estudiantil i a la seva expansió cap al barri, facilitant també el reconeixement del compromís solidari en el pla d’estudis com a forma de valorar aquestes accions.
D’aquesta manera, el pla curricular dels estudiants es veu enriquit, ja que els i les alumnes poden aplicar i desenvolupar les seves competències mentre actuen en un intercanvi de beneficis recíprocs que, al mateix temps, els permeten conèixer més en profunditat la realitat de la comunitat i el territori del qual formen part.