¿Quina importància té la família en l’orientació dels estudiants?

 

Per franceinfo

La família resulta important en l’orientació acadèmica-professional dels alumnes ja des de l’escolarització secundària, segons els resultats d’una enquesta publicada el setembre de 2018 per AFEV França, que va realitzar en col·laboració amb franceinfo en motiu de l’11a jornada pel rebuig del fracàs escolar.

L’estudi, on van participar 700 estudiants de segon i tercer d’ESO a França de barris d’educació prioritària (considerades zones amb dificultats socioeconòmiques), mostra que la família és un lloc privilegiat tant per a les qüestions d’orientació com per als reptes de futur, i que és ella precisament qui permet moltes vegades trobar les pràctiques d’empresa per als alumnes de tercer d’ESO (que correspon amb l’últim curs d’educació secundària a França).

Els estudiants són conscients dels reptes: el 94% de les persones entrevistades tenen la sensació que les seves tries d’orientació escolar són importants per al seu futur. Per a una tercera part és una qüestió angoixant i una altra tercera part es mostra bastant entusiasta.

El 70% dels alumnes de secundària escolta a les seves famílies per qüestions d’orientació

És al nucli familiar on es discuteix, en la majoria dels casos, sobre qüestions d’orientació. Mentre el 88% dels/les estudiants parla del tema amb la seva família, el 77% ho fa amb els amics/gues i el 62% amb el seu/va tutor/a. En efecte, la família s’emporta el pes més important. De fet, 7 de cada 10 estudiants entrevistats afirmen escoltar molt més la família que el professorat o altres professionals de la seva escola (un 16%).

A Ilène, alumna de tercer d’ESO a París, el seu propi futur li provoca cert estrès: “No estic encara segura de què vull fer. També hi ha pressió familiar: volen que fem una bona tria per al nostre futur, tot i que no necessàriament sigui alguna cosa que ens agradi”, explica l’adolescent.

Més de la meitat dels alumnes (53%) afirma haver estat influenciat/da per discussions familiars sobre la seva orientació. Després ve la influència dels programes i sèries televisives (36%), les inquietuds personals (35%) i les discussions entre amics/gues (27%).

Un pes massa important?

La família també té un paper destacat en la cerca de pràctiques professionals per a alumnes de tercer d’ESO. Uns 6 de cada 10 estudiants han rebut ajuda de la seva família per trobar-les, i 1 de cada 2 les han fet amb un empresari conegut de la família.

Aquest pes de la família en l’orientació és preocupant, segons AFEV, perque les famílies dels/les joves entrevistats/des, residents en zones d’educació prioritària, no coneixen la totalitat dels recursos que permetran als seus fills/es aclarir-se completament quan prenguin decisions sobre la seva orientació. Això implica un menor coneixement dels tràmits d’orientació, una menor diversitat de les professions que hi ha als territoris i xarxes professionals més restringides.

Una situació confirmada per Sofia Aphane, orientadora professional a Seine-Saint-Denis: “Hi ha una gran diferència entre els que poden obtenir informació i els altres. Si els infants i els seus pares no coneixen els tràmits i les normatives, no seran tractats amb igualtat“. 

Aquesta enquesta revela també que, a partir de la classe de tercer d’ESO, els alumnes s’adrecen més a recursos institucionals (com la psicòloga d’Educació Nacional o el/la tutor/a), fet que permet la construcció d’un projecte acadèmic-professional més realista.

Les dades aportades són fruit d’una enquesta realitzada entre maig i juny del 2018 amb 718 estudiants escolarizats/des de secundària en barris d’educació prioritària a França en col·laboració amb l’AFEV. 

 

Font original: franceinfo

Subscriu-te
a la nostra newsletter

mantingues-te informat sobre tot
el que succeeix a enTàndem



 

Subscriu-te!