AnaGarrido_OlgaBlanco

Democratitzar la universitat

 

L’Olga és veterinària i voluntària a l’AFEV. L’Ana fa 2n de batxillerat i l’any que ve vol estudiar Veterinària a la UAB. Dijous passat van quedar, l’Olga li va explicar la seva experiència a la universitat, li va ensenyar el laboratori on fa investigació com a doctoranda i després van anar a la clínica veterinària on treballa, a Barcelona.

L’Ana va aprofitar per fer-li totes les preguntes que té sobre el grau de veterinària i la universitat. Ara està més convençuda que mai que vol ser una excel·lent veterinària, i ho donarà tot a la selectivitat per aconseguir el seu objectiu!

Aquesta és una de les activitats de Prometeus – DemoCampus, un projecte de democratització de l’Educació Superior de l’AFEV que pretén acompanyar els alumnes que estan acabant ESO i batxillerat per ajudar-los i motivar-los a continuar estudiant.

Prometeus – DemoCampus vol afavorir l’èxit educatiu i eixamplar la igualtat de condicions de tots aquells joves que, per diferents motius, ho tenen més complicat. A la universitat segueix predominant la presència de persones de nivell socioecònomic alt, que representa un 43,6% del conjunt d’universitàries**. A la taula següent es fa palesa la vinculació directa que hi ha entre nivell socioeconòmic i nivell educatiu, quan ens fixem en les asimetries entre barris.

 

 

Barris

Total

Índex renda població

ESO – FPI

Batxillerat

CFGM

Estudis superiors

(Universitat – CFGS)

BARCELONA

1.394.404

100

21,1%

25,3%

30 %

Les Tres torres

16.660

211

14,9%

30,3%

51,9%

Sant Gervasi

25.909

187,5

17,9%

30,5%

48,2%

Pedralbes

12.117

242,4

17,4%

28%

51,5%

Ciutat Meridiana

10.369

34,3

71%

16,2%

6,5%

Vallbona

1.379

51,9

70,8%

12,8%

8,6%

Torre Baró

2.859

45,1

68,7%

14,6%

8,7%

Besòs – Maresme

22.893

54,7

62,3%

18,8%

11,1%

Verneda i la Pau

28.725

58,8

57%

22,9%

13,2%

 

* Font: Departament d’Estadística i Difusió de Dades de l’Ajuntament de Barcelona. Elaboració pròpia

** Els joves amb mares i pares ocupant càrrecs de direcció, gerència i/o professionals de tipus científic o intel·lectual segueixen altament sobrerepresentats a la universitat en relació al conjunt de la societat (Ariño i Sintes, 2016, p. 94).

Després de mesos treballant en el projecte, el mes de gener vam començar-lo a la Zona Nord (Torre Baró, Ciutat Meridiana i Vallbona), La Verneda i el Besòs, tres barris amb baix percentatge de persones amb estudis universitaris o superiors, de la mà i amb la confiança de Foment de Ciutat i en col·laboració amb l’IMEB i el CEB, i les entitats AEI Raval i El Periódico El Raval, per l’expertesa i experiència amb el projecte Prometeus Raval.

Volem crear nous imaginaris on l’accés a l’educació superior en aquests barris no sigui una excepció. I ho fem a través daccions per permetre una millor orientació i camins d’èxit, treballant les expectatives i les aspiracions, el domini de les habilitats i actituds necessàries per a comprendre els codis dels estudis superiors i el suport per a l’orientació i l’acompanyament metodològic dels estudiants acabats d’entrar a l’Educació Superior, juntament amb altres accions que es realitzen al territori i en col·laboració i complicitat d’altres ens educatius. 

L’àmbit comunitari és una de les claus del projecte, ja que la idea és generar un espai d’interlocució i participació entre el projecte i el territori, fomentar el treball en xarxa i crear “referents” participants que es vinculin amb el projecte una vegada estiguin cursant els estudis superiors, tornant als instituts explicant el seu testimoni i aportant el seu gra de sorra pels nous joves participants.

Segons Júlia Quintela, tècnica d’educació de Ciutat Vella, hi ha diversos factors que dificulten l’accés universitari per aquests joves: “Els manquen referents universitaris, no només entre els seus familiars, sinó també entre els seus companys. A això ha d’afegir-se les dificultats econòmiques, la percepció que tenen que els estudis són difícils, a més d’algun problema de competència lingüístiques”.

En definitiva, el projecte persegueix que els joves que comencin els estudis superiors (Universitat i CFGS) els cursin i els acabin i que no ho descartin per motius econòmics i manca d’expectatives.

Algunes de les accions que fem són:

  • Tallers de sensibilització a l’alumnat d’ESO i batxillerat
  • Un acompanyament tècnic a l’alumnat de 2n de batxillerat per donar suport a la tria de decisions
  • Visita al Saló de l’Ensenyament
  • Cara a cara, una trobada amb estudiants o professionals del mateix àmbit d’estudi que volen cursar els i les alumnes de 2n de batxillerat l’any que ve
  • Visita a empreses, per sector professional d’interès per l’alumnat
  • Taller de suport a la transició a la universitat, cicles formatius de grau superior o altres opcions per formalitzar la matrícula i demanar beques públiques
  • Mentoria social i educativa, un acompanyament educatiu individual de dues hores a la setmana entre una persona voluntària (20-30 anys) i un/a alumne/a de 4t d’ESO o batxillerat per compartir, donar-li confiança, fomentar la seva autonomia, motivar-lo a seguir estudiant i recolzar-lo al màxim
  • Trobades periòdiques en grup quan l’alumnat ja és a la universitat per donar suport i enfrontar juntes les dificultats acadèmiques o administratives

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informa't sobre tot el que passa a enTàndem



    He llegit i accepto la Política de privacitat.

    En compliment del Reglament General de Protecció de Dades, us informem que les vostres dades seran incloses en un fitxer registrat a nom d’AFEV, amb la finalitat de poder-vos informar de les nostres activitats. Podeu exercir el dret d’accés, rectificació, supressió, limitació i oposició adreçant-vos a dades@afev.org.