Trobar-nos amb un professional

Finalitat

A les classes de 3r i 4rt d’ESO, els i les adolescents es troben en un moment important de la seva trajectòria escolar on apareix la problemàtica de l’orientació: el jove ha de projectar la seva trajectòria escolar i professional.

 

Una de les finalitats del vostre acompanyament és afavorir el control d’aquesta “trajectòria” i desenvolupar l’autonomia del jove. Per a això, podeu ajudar-lo a fer servir els recursos del seu entorn, a saber moure’s i a una aproximació concreta del món laboral. Una trobada amb un professional pot ser una obertura, una eina que permeti desestressar l’elecció de l’orientació del jove, en la mesura que aquest no ha tingut una trajectòria linial d’èxit.

 

Com fer-ho?

Abans:

Per preparar la trobada amb un professional, has d’haver parlat prèviament amb el jove de la seva orientació escolar i professional:

– Com veu ell/ella la prolongació dels seus estudis (desprès de l’ESO): aspira a un aprenentatge curt o més aviat a estudis universitaris? Quines activitats i professions li agraden?

 

Pot ser d’utilitat anar al punt d’informació a l’estudiant o punt jove (es pot trobar al centre cívic, biblioteca del barri, etc), per informar-se de les professions que interessen al jove que acompanyeu…

 

En funció dels interessos del jove cap a una o més professions, cercar junts les persones amb les quals ens reunirem:

– Demanar pels orientadors acadèmics.

– Redactar una carta de motivació per demanar cita a vàries persones i telefonar-les.

 

Una vegada el professional hagi respost positivament a una trobada i la cita sigui fixada:

Preparar les preguntes que li farem.

 

Durant:

Recordar a la persona que el jove és aquí pel seu interès a la seva orientació, per rebre informació concreta de les professions. El jove pot llavors fer les seves preguntes i interactuar lliurement amb el treballador. Vosaltres sou allà per acompanyar el jove, ajudar a trencar el gel i eventualment reorientar diplomàticament la conversa, pero és el jove qui ha d’intervenir, fent les preguntes que ja s’havia plantejat i escrit.

 

Després:

Parlar de la trobada, de la comprensió i percepció de la/les professions: si la trobada respon a les seves expectatives, si arriba a fer-se una idea de la professió triada i la seva projecció… Escriure un resum de l’entrevista per retenir la informació i poder parlar-ne amb la seva família, professors o companys.

Després d’aquesta informació obtinguda, cal donar un altre pas? Visitar a algun/a altre professional?

 

 

Atenció!

  • Pot haver-hi una diferència entre allò que el jove pot voler fer i les seves aspiracions reals. La trobada pot ajudar a desmitificar una professió, permetre una projecció personal.
  • Aneu en compte de preparar bé la trobada i no obstinar-vos en cas que no funcioni per així evitar la decepció del jove.
  • No us limiteu només a allò que l’estudiant vol fer, l’objectiu és d’obrir-se a possibilitats; incitar-lo doncs a repetir l’experiència.
  • L’important és la gestió de la recerca, i que el jove amb el temps, pugui fer-ho sense vosaltres, ja que de dubtes n’hi ha tota la vida, l’important és saber-los resoldre.

 

 

Recursos:

  • Punts d’informació a l’estudiant o juvenils
  • Xarxes personals
  • Internet

 

 
Altres recursos

Participar a un fòrum de professions; ajudar a la recerca d’unes pràctiques; descobrir les diferents professions dins un sector; visitar una empresa; visitar la universitat…

Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

Subscriu-te
a la nostra newsletter

mantingues-te informat sobre tot
el que succeeix a enTàndem



 

Subscriu-te!