Obertura cultural

 

Constatació

Avui en dia, per integrar-se a la societat del coneixement, l’aprenentatge acadèmic ofert a l’escola ja no és suficient. La mobilitat, la capacitat de comunicació, de seguiment, el domini de les TIC… són també competències transversals que s’han de desenvolupar. Tu ho comprendràs: el treball que duràs a terme per l’obertura de l’infant traspassa de llarg l’àmbit de la sortida cultural. Però, la primera obertura, és l’experiència d’intercanvi que l’infant realitzarà amb tu (i viceversa).

 

 

Finalitats

  • Fomentar la curiositat de l’infant, ampliar els seus centres d’interès fent que descobreixi indrets, pràctiques,…
  • (Re)descobrir el seu barri i els seus equipaments (biblioteca, centre social, club esportiu,…) però també barris desconeguts (del centre per exemple): treballar la mobilitat.
  • Obrir-se a allò que ell considerava fins ara inaccessible.
  • Introduir a l’infant dins una dinàmica que romandrà desprès de la fi de l’acompanyament: a partir dels seus interessos, afavorir la seva inscripció en una activitat (esport, teatre).
  • Familiaritzar-lo amb les tècniques d’informació i comunicació (punts d’informació al ciutadà, buscar per internet, xarxes socials virtuals com el facebook, etc.

 

 

Com fer-ho?

Al llarg de les sessions, intenta esbrinar els seus interessos, fes que en conegui els teus.

Explora les idees que hagi rebut com “això no és per mi”, troba els llocs, les pràctiques que puguin fer que es trobi incòmode per tal d’imaginar com treballar-ho amb ell/ella.

Feu sortides, dins el seu barri, al centre, a la teva universitat, llocs que siguin familiars per a tu.

 

 

Coses que podeu fer:

Convidar-lo a que et faci escoltar la música que li agrada i a l’inversa, cuinar junts, anar al cinema, a la platja, visitar un museu, visitar els bastidors d’un teatre, anar a la biblioteca de la universitat, visitar la redacció d’un diari, participar a un taller de música, prendre fotos del seu barri, fer que en prengui del teu…

 

Preguntes importants a plantejar-se:

  • És aquest el moment adequat per fer una sortida? Els pares tenen confiança per deixar sortir l’infant del domicili sota la teva responsabilitat?
  • Per què fer una sortida? Qui ho decideix? Cinema, jugar a bitlles, … altres activitats gratuïtes o quasi gratuïtes… vigileu que l’infant no gaudeixi només del fet de consumir aquesta sortida. Fer que ell participi a la preparació de l’activitat.
  • On anem? Anem a un lloc que ell conegui o que li agradi o anem a un lloc desconegut per a ell? L’interessarà? Intentem fer-ne un vincle amb les sessions d’acompanyament (ex: desprès d’haver preparat una exposició dels homes de Cromanyó, hem decidit anar al museu d’història natural).
  • Com hi anem? Deixem que l’infant organitzi el màxim possible de la sortida: que sigui ell qui cerqui els horaris d’obertura del museu i el preu de l’entrada ( trucada de telèfon, recerca a internet), que s’informi de les exposicions temporals, i que organitzi el trajecte amb l’ajuda d’un plànol del transport públic.
  • Amb qui hi anem? El germà o la germana, la mare, estan interessats a venir amb nosaltres? I per què no amb un altre parella/binomi?
  • I desprès? Eventualment escrivim les seves impressions, conservem el tiquet de l’entrada, proposem escriure un article al blog de l’associació per donar idees als altres voluntaris.

 

Postura que s’ha d’adoptar

  • Romandre atents als centres d’interès de l’infant
  • Parlar amb la família, eventualment proposar que us acompanyin o fer una primera sortida amb l’infant que li permeti desprès tornar a fer-la amb la seva família (aquesta vegada serà ell qui farà descobrir).
  • Estar a l’aguait de l’actualitat cultural a la ciutat i en contacte amb el teu referent Afev qui et proposarà regularment sortides culturals i plans interessants
  • Adoptar una postura oberta i de curiositat cap a l’infant i la seva família.

 

Aspectes a tenir en compte:

  • Aneu amb compte de no fer un seguit de sortides sense un objectiu precís que no afavoreixi l’intercanvi i que deixi a l’infant en una posició consumista.
  • Vigileu amb la “pedagogització en excés”, a vegades està bé sortir, anar a veure una exposició sense fer d’això sistemàticament una activitat pedagògica desprès.
  • Intenta explicar bé als familiars la teva activitat. Potser els costarà trobar un sentit a la vostra sortida i pensin que s’ha de limitar al treball escolar. Expliqueu-los les aportacions d’aquestes activitats en termes de desenvolupament de capacitats transversals, d’obertura cultural.

 

 

Recursos

  • El teu referent AFEV, les activitats als taulells dels organismes locals (local de l’AFEV, centres cívics, punts d’informació juvenils, etc…). Globalment totes les entitats de barri (biblioteca, ludoteca, esplais…).
  • Internet: Google Earth, Wikipedia, webs de premsa,…
  • Premsa (diaris gratuïts i altres).
  • Blog de l’Afev.

 

 

Beneficis col·laterals:

Confiança en si mateix: es lluita contra el “no va amb mi anar a un museu”, “no va amb mi anar al centre”.

(re) Descobriment d’equipaments culturals del barri per a la família, sortides familiars sense l’estudiant.

Canvi d’opinió respecte el seu barri.

Valoració de la curiositat de l’infant vers la seva família, els seus professors.

 

Altres recursos
Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

 

Nota: aquesta fitxa està força vinculada a la fitxa d’“Organitzar una sortida”.

 

Subscriu-te
a la nostra newsletter

mantingues-te informat sobre tot
el que succeeix a enTàndem



 

Subscriu-te!