Llegir i escriure per plaer

Perquè?

La relació amb la lectura, des de la petita infància, afavoreix l’expressió oral perquè desenvolupa el vocabulari i afavoreix la construcció del pensament. Un llibre és una finestra sobre el món.

 

Malgrat tot, abans d’arribar a l’escolaritat obligatòria existeixen  importants diferències en el moment d’iniciar-se en un procés d’aprenentatge: domini del llenguatge, relació amb el llibre…

 

La relació amb la lectura es torna més complexa a l’adolescència. L’ 11% dels joves de 17 anys tenen dificultats de comprensió amb un text simple.

 

El fet de llegir i escriure, per si sol, fa treballar la dimensió d’obertura a través de l’acompanyament. Al mateix temps que els nens i nenes estan en un recorregut educatiu, estan en un recorregut de lector: no es llegeix el mateix ni de la mateixa manera a l’escola de pàrvuls que quan s’està fent el tercer o quart curs.

 

L’acompanyament pot ser una manera de:

  • Fomentar les ganes d’escriure dels joves o infants mitjançant activitats creatives i divertides, com pot ser animar-los a realitzar un diari íntim, escriure alguna vivència, un còmic, un conte, escriure una nova lletra a una cançó i fer-la nostra, etc.
  • Treballar la lectura per convertir-la en un objecte de plaer i no en un instrument de tortura. Fer entendre als joves que la lectura no és pas una font d’avorriment sinó una font de plaer.
  • La lectura pot ser simplement una eina compartida a l’àmbit de l’acompanyament.
  • Proporcionar, a través de les eines de comunicació, les claus per desxifrar, per promoure l’esperit d’anàlisi i crítica.

 

Com?

Podem llegir a tot arreu i en qualsevol mitjà com: el diari, Internet, un cartell, un flyer. Exemple: durant una sortida amb un infant jugar a localitzar les lletres de l’alfabet en els mots dispersos per la ciutat (aparador, publicitat, rètols d’anuncis…).

 

Divertint-se llegint i comprenent una imatge, un text, l’associació text i imatge és un mitjà per parlar dels signes, de l’organització d’una imatge i de missatges que es transmeten: per exemple analitzar un anunci, un slogan, un cartell…

 

La lectura i el llibre: el còmic, els mangas,  periòdics especialitzats, les novel·les són mitjans de lectura que s’aprenen de manera diferent: un fulleja, s’impregna, llegeix de casella a casella, d’esquerra a dreta o pels mangas de dreta a esquerra…aquests codis poden ser explicats. Malgrat tot, cal no oblidar que cadascú llegeix a la seva manera (abans de dormir, en el metro, sobre una taula, amb els peus a dalt, en diagonal…)

 

La poesia per tot arreu: divertir-se buscant rimes a les cançons infantils, a expressar-se amb rimes, a escoltar “slam”, a desxifrar una cançó, a llegir un llibre de poesies… són una de les tantes maneres de sensibilitzar-se  amb la poesia.

 

La lectura, l’escriptura i les TIC: Com efectuem una recerca per Internet? Com es crea un correu electrònic, s’utilitza un skype, el Facebook i el Msn? Com buscar una cançó que ens agrada? I trobar l’ortografia d’una paraula? Són algunes de les maneres d’acostar-se a la lectura i a l’escriptura, a la vegada que s’adverteix de la utilització respecte als nous mitjans (els trucs per reduir costos, informació per a les famílies sobre el funcionament de codis per reduir l’accés a Internet a alguns llocs, informació sobre els llocs públics que afavoreixen l’accés a les TIC, la conscienciació de les postures econòmiques i de la vigilància, dels riscs de la informació difosa pel Facebook.

 

Advertència

– El  que està en joc no és reconstruir la biblioteca a casa de l’infant, sinó aportar-li propostes noves de diversos llocs diferents (biblio, centre cívic, cole…).

– Respectar la dimensió del plaer: no s’ha de fer pedagogia a ultrança, inclús en l’escolarització. És a dir, que es pot llegir pel plaer de llegir, encara que el contingut no sigui gaire educatiu.

– Important no ser contra productiu, no forçar, no atabalar, sinó podem crear als infants una desafecció cap a la lectura, és a dir, que l’avorreixin.

 

Recursos

La biblioteca: 

Acompanyar un infant, un adolescent a la biblioteca permet agafar prestat una diversitat de llibres i agafar el seu temps per descobrir-les. És també un lloc propici per fer entendre com es busca un llibre o simplement per  agafar gust a la lectura, descobrir els llibres, els discs, les pel·lícules i la seva diversitat.
A les biblioteques també hi ha un equip de professionals que es pot consultar per qualsevol dubte. Proposen, animen, fan programes d’animació cultural gratuïts: trobades amb els autors, il·lustradors, contes, tallers de poesia, lectures fora de les parets…

 

La ludoteca:

És un lloc sovint desconegut, adreçat a un públic de 0 a 99 anys i proposa jocs de societat antics o actuals poc coneguts pel públic. És un lloc de recursos per deixar-se guiar, i perquè li facin descobrir nous jocs i identificar jocs portadors de missatges: respectar l’entorn, la solidaritat, ciutadania. Algunes ludoteques han desenvolupat espais al voltant de jocs multimèdia.

 

Els altres espais culturals (museus, teatres…):

Tallers en els museus, visites al teatre amb un regidor d’espectacles, trobada amb els artistesl… són unes de les tantes atraccions que existeixen per travessar les portes de llocs culturals considerats, per alguns, infranquejables. Algunes llibreries fan també el mateix paper.

 

Els esdeveniments als quals és possible fer-se soci:

Els premis literaris: exemple: el Premi Chronos de literatura, proposat per la Fundació Nacional de Gerontologia, afavorint accions relacionades amb la intergeneracional. ??

Concursos de novel·les: per exemple concurs de SMS sobre el tema “ una mirada, un SMS” proposat al 2008 pel RATP i el centre nacional del llibre coincidint amb l’esdeveniment Llegir en festa.

 

Els salons del llibre i del còmic són oportunitats per descobrir les novetats  dels editors, de trobar a autors i il·lustradors, de descobrir la diversitat de les obres públiques, de participar a premis organitzats més amunt de l’esdeveniment, visites i animacions pendents.

 

Les emissions radiofòniques i televisives  presenten les novetats de les edicions de la joventut: la escola de pàrvuls ( France 5 de dilluns a divendres des de les 9h fins a les 10: 30 h) Has vist al meu petit llop? ( France Inter els dissabtes de les 8:39 h a les 8:44h)

 

 

Llocs d’Internet:

www.lajoieparleslivres.com  L’alegria pels llibres- Centre nacional del llibre per infants que viuen a Paris proposa un catàleg i crítiques sobre l’actualitat de la literatura de la joventut.

www.cielj.net – Portal europeu de Ricochet sobre la literatura dels joves ( històrica, autors, il·lustradors, revistes, editors, espectacles, presentació d’obertura i crítica per edats.

http//:www.alf-ludotheques.org/ presentació de les ludoteques de França, selecció de jocs, trucar per preus de creació de jocs…

 

 

Llibres:

  • Estimar la lectura. Guía per ajudar als infants a esdevenir lectors Bayard Jeunesse / SCEREN-CNDP, 2004
  • Com una novel·la , Daniel Pennac, Gallimard, 1992
  • Una història de la lectura, Alberto Manguel, 2000, Actes Sud

Pels petits:

  • Llegir l’àlbum, Sophie Van der Linden – El taller del peix soluble, 2006
  • Els llibres que fan créixer als infants, Joëlle Turin – Collection Història dels contrabandistes – edició Didier Jeunesse, 2008.

 

Altres recursos
Fitxes per organitzar diferents activitats o amb idees per realitzar el teu acompanyament: visita l’acompanyateca.

 

Subscriu-te
a la nostra newsletter

mantingues-te informat sobre tot
el que succeeix a enTàndem



 

Subscriu-te!